Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder-Tinglev sendes i høring (Jernbanen i dag)

af Morten Flindt Larsen, 18/3 2017, 13:17 (2594 dage siden) @ ThomasTT

Fed ide.
Når de så har regnet og diskuteret et par år, og er kommet frem til samme resultat som alle andre, så kommer der en dejlig cykelsti mellem Tønder og Tinglev.

Det er fuldstændig ligegyldigt med en fin og flot nyrenoveret jernbane, hvis der ikke er kunder, passagerer og gods.
Det er ikke politikerne der lukker jernbaner, det er de kunder der fravælger jernbanen.

At vi som jernbaneelskere gerne så landet plasteret til med skinner og spor er desværre ikke nok, vi vil kun tage billeder og i ny og næ købe den billigste bilet til turen.

Der skal altså være et kunde/forretningsgrundlag for en jernbanen kan eksistere.
Ja, så får vi flere biler og lastbiler på vejene, det er sandt - men hvem er det der sidder i bilerne, busserne og sender gods med lastbil, det er de kunder der mangler ved jernbanen og har fravalgt jernbanen.

Tro mig, var der kunder og dermed økonomi, så var der også udbydere - sådan virker det i vores markedsøkonomiskesamfund.

Mvh Ole


Sikke noget sludder. Hverken jernbaner eller veje eksisterer på markedsøkonomiske vilkår. Det gør de ingen steder, eftersom det ikke kan lade sig gøre. Du kan ikke gå ud og købe brug af vej, som du køber en pose æbler. Det er investeringer, der servicerer markedsøkonomien og samfundet generelt. Deres eksistensberettigelse afhænger af så mange forskellige faktorer, at der slet ikke kan produceres noget firkantet svar på dette.

Nej, men at der ikke kan produceres noget "firkantet svar" er ikke ensbetydende med, at der ikke ligger økonomi til grund for, om det offentlige - der driver den kollektive trafik - træffer den ene eller anden beslutning.

Enhver kan - blot ved at studere et kort - se, at busdriften mellem Tønder og Tinglev betjener de meget tyndt befolkede lokalsamfund langt bedre, og rimeligvis også billigere, end jernbanen i sin tid gjorde det. Man kan også se, hvor tyndt befolket egnen mellem Tinglev og Tønder er, og at de to eneste byer af betydning, Terkelsbøl og Bylderup Bov, ikke er koncentreret omkring de tidligere jernbanestationer, men er langstrakte byer, som ligger langs landevejene på tværs af banen.

Selv om det ikke er baseret på markedsøkonomi, så kræver det ikke nogen større økonomisk indsigt at regne ud, at hvis der skal reetableres jernbanedrift, så skal passagererne hentes et sted fra, og det bliver uundgåeligt fra den nuværende bustrafik, der dermed får en forringet rentabilitet. Der sidder ikke i tusindvis af utilfredse bilister på spring og venter på, at togene begynder at køre igen. Selv sønderjyder er fornuftige mennesker, der godt kan regne ud, at det er meget hurtigere og mere komfortabelt at tage bilen, og togene skal derfor primært slås med busserne om sit passagerunderlag; dvs. tvangskunderne, som er den kollektive trafiks passagerunderlag generelt.

Flyttes passagerene fra busserne over i togene, så skæres busbetjeningen erfaringsmæssigt ned eller forsvinder helt. Det sker i hvert fald her i København, så jeg anser den mekanisme for nogenlunde valid. Der vil derfor være masser af borgere mellem Tønder og Tinglev, der - hvis busserne forsvinder til fordel for togene - skal til at traske til og fra stationerne. Og det i så fald blot fordi nogle beslutningstagere af religiøse årsager bedre kan lide futtog end transportmidler, der opfylder lokalbefolkningens behov. Der var i sin tid, da persontrafikken på strækningen blev overført til de langt mere fleksible busser, tale om en mærkbar forbedring af den kollektive trafik på egnene, ikke en forringelse, som nogle har bildt sig selv ind. Udbygningen af busbetjeningen var en investering, der servicerede markedsøkonomien og lokalsamfundet generelt.

Ønsker man på egnen en yderligere udbygning af den kollektive trafik med henblik på at optimere den offentlige service, for dem, der specifikt rejser mellem Tønder station og Tinglev station og omvendt, så er det derfor - med de meget få passagerer der er tale om - langt billigere og derfor også bedre for samfundsøkonomien at indsætte nogle ekspresbusser på de tidspunkter af dagen, hvor behovet er til stede, end det er at flytte trafikken fra busserne tilbage til jernbanen. At genåbne jernbanen vil være et voldsomt tilbageskridt for den kollektive persontrafik på egnen. Det drejer sig om at transportere et mindre antal mennesker bedst og billigst, og så er det fsv. ligegyldigt, om dette har noget med markedsøkonomi at gøre. Jernbaner eksisterer ganske rigtigt de fleste steder ikke på markedsøkonomiske vilkår (og i hvert fald ikke i Danmark), men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er penge i spil i den kollektive trafik - bruttoskatteydernes penge - og at mange bare grisk og grådigt kan bruge los af skattekronerne af religiøse/ideologiske grunde. At ville have jernbaner for jernbanernes egen skyld og uden økonomiske hensyn er ren og skær pseudoreligion.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak