Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog kontra bus (Generelt)

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 08:56 (2566 dage siden)

Som følge af debatten omkring Tønder - Tinglev, og egentlig også noget jeg har tænkt på tidligere. Men hvis man ser på kollektiv transport generelt så er der jo bus og tog. Ser man på den lokale/regionale trafik fra by til by, så har tog altid et stoppested i en by (i langt de fleste tilfælde hvert fald) og det er jo logisk nok. Og det er naturligt nok at man tager ned til en togstation for at tage toget. Men busser, ja der forventes det de standser flere gange gennem selv helt små byer. Alt andet lige må det da koste tid... jeg er med på de selvfølgelig kun standser hvis der er folk, men lad os se på strækningen Faxe - Næstved. Bare på vej ud af Faxe by, fra busstationen til byskiltet er der 2-3 flere officielle stoppesteder. I Rønnede kører den om gennem bolig kvarteret og standser 4-5 gange gennem igen en lille by. Og ligeså i Toksværd og Holme Olstrup... Et hav af stoppesteder. Havde der tilsvarende historisk kørt en jernbane denne vej (det kunne der i teorien ligeså godt have gjort som den kører til Køge, det er vel mere historisk tilfælde at retningen blev Køge). Så havde den med garanti kun stoppet 1 gang i hver by, og havde det gjort antallet af rejsende færre eller flere? Så havde folk ligesom den vane at det er der man skal til for at tage det offentlige. Ligesom i Hårlev og Karise mod Køge, ja så forventer man det er der man skal til. Men gik der en bus forventede man at stige på næsten uden for døren...

Det jeg vil frem til er, har man nogensinde overvejet at gøre busserne til et væsentlig hurtigere alternativ ved at lade dem kun stoppe en gang i mindre byer og ikke for hver 300 meter...

Umiddebart vil det jo øge hastigheden væsentligt (uden jeg har regnet konkret på det), men vil man i stedet miste en masse rejsende? Eller vil man omvendt tiltrække flere ved at den kører mere direkte og hurtigere?

Skal man eksempelvis fra Holme Olstrup til Haslev, ja så cykler/kører/ man jo ned til stationen. Men skal man i retning Faxe, så har man en forventning om bussen er tættere på, men det tager jo tid hver gang... Jeg tænker bare generelt om man kunne tiltrække flere til lokale/regionale busser ved at ændre konceptet lidt, eller man rent faktisk ville skræmme flere væk?

Jeg ved det ikke selv, så mere et spørgsmål til debat :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak