Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog kontra bus (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 19/3 2017, 10:23 (2593 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er et meget interessant oplæg, du kommer med. Men jeg tror ikke de mange stop har stor negativ inflydelse på rejsetiden, da de næppe benyttes særligt ofte. Derfor koster det heller ikke særligt meget at have dem for hver 300 meter. Og så er det jo en øgning i komforten for passagererne, at de ikke skal til eller fra en station, men blot gå få hundrede meter til bussen (og demografien på landtet tenderer til den ældre halvdel).
Jeg tror ikke man vil øge passagerantallet ved færre stop, måske heller ikke sænke den. Nogle vil fravægle bussen pga. den længere afstand til stoppestedet, mens andre vil tilvælge den pga. færre stop. Når du nu nævner Sønderjylland, tvivler jeg dog på, at folk tager bussen af lyst, og derfor er de mange stop måske mere en service til de bilfri unge og ældre og ikke en last.
Og som Thomas siger, så er et ekstra stop ikke noget, der tager lang tid. 5-10 sekunder med åben dør plus nedbremsning og igangsætning fra en allerede lav hastighed gennem byen.

Til gengæld, det der tager tid er, hvis bussen lige skal et smut forbi sportshallen eller busterminalen eller det nye villaområde eller ...

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak