Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog kontra bus (Generelt)

af Frank Poulsen, 19/3 2017, 11:49 (2587 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forskellen på tog og bus er i denne forbindelse vel også, at et ekstra stop med bus tidsmæssigt er hurtigere overstået end et ekstra stop med tog. Bussen kører ikke lige så stærkt som toget, den kommer hurtigere ned og op i fart og det er indbygget i køreplanen, at den skal "stoppe for rødt". Hertil kommer, at mange stoppesteder er placeret i forbindelse med lyskryds, hvor bussen alligevel skal gøre holdt pga rødt lys i 50% af tiden.

De mange stop med deraf følgende passagerudveksling skaber "uro" i bussen og det er bl. a. derfor, at komforten ved togrejser opleves som værende af bedre kvalitet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Præcis det er netop ødelæggende for komforten at køre i bus kontra tog. Jeg kunne godt finde på at tage toget, men aldrig bussen. Ja jeg har bil ;) Må dog også indrømme at gangene med tog bliver sjældnere og sjældnere... Men jeg er ikke enig i det er for rødt. Kører man i morgenmyldretiden fra Hårlev mod Køge eksempelvis, så mener jeg jo at der tabes rigtig meget tid. ved at busserne skal standse 3 gange i St. Tårnby (og 5-10 biler ryger uden om hver gang) og 3 gange i Valløby) hvor endnu flere biler når uden om fordi der er direkte buslommer... Havde jernbanen ligget der havde der selvfølgelig ikke kørt en bus og der havde aldrig været stoppet så mange gange med toget. Og folk havde set det som en selvfølge. Og nej her er ingen røde kryds der holder tilbage alligevel :) Men ja, jeg er med på det er hurtigere og nemmere i bus, selvfølgelig. Men i myldretiden på hovedveje kan det nu være svært at komme ud igen. Er mit indtryk i hvert fald.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak