Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet (Jernbanen i dag)

af Mester, 19/3 2017, 22:14 (2587 dage siden) @ andersj

Ingen tvivl om, at Tønder-Tinglev og Flensburg-Niebüll - alene på grund af Flensburgs størrelse - ikke tåler sammenligning.

Det har dog ofte undret mig, når jeg har være i grænselandet, hvorfor forskellen på jernbanetrafik i Danmark og Tyskland er så stor. Stationen i Niebüll er et enormt travlt sted, i modsætning til Tønder Station, der er noget af det mest søvnige, der findes. Og mens der på stationen syd for grænsen stiger et mylder af mennesker ud af toget, når det ankommer, skal man være heldig, hvis der bare er en fem-ti stykker, der stiger af i Tønder. Jeg ved godt, at Niebüll har jernbanen til Sylt, men det er vel begrænset hvad den bidrager med af passagerer på en ganske almindelig hverdag uden for feriesæsonen.

Lidt længere sydpå kan det lade sig gøre at køre tog på strækninger som Neumünster-Heide-Büsum, Jübek-Husum og Husum-Bad St. Peter-Ording for bare at nævne nogle af de mindre baner.

Af en eller anden grund er transport ad jernbane åbenbart frygtelig meget dyrere end hos vores tyske naboer. Nogen der har en forklaring eller bare et kvalificeret bud på hvorfor?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak