Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder-Tinglev OT ... hørt ved nabo-landet (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 19/3 2017, 23:22 (2588 dage siden) @ Mester

Ingen tvivl om, at Tønder-Tinglev og Flensburg-Niebüll - alene på grund af Flensburgs størrelse - ikke tåler sammenligning.

Det har dog ofte undret mig, når jeg har være i grænselandet, hvorfor forskellen på jernbanetrafik i Danmark og Tyskland er så stor. Stationen i Niebüll er et enormt travlt sted, i modsætning til Tønder Station, der er noget af det mest søvnige, der findes. Og mens der på stationen syd for grænsen stiger et mylder af mennesker ud af toget, når det ankommer, skal man være heldig, hvis der bare er en fem-ti stykker, der stiger af i Tønder. Jeg ved godt, at Niebüll har jernbanen til Sylt, men det er vel begrænset hvad den bidrager med af passagerer på en ganske almindelig hverdag uden for feriesæsonen.

Der er sket det på Sylt at boligpriserne, pga. øens popularitet og begrænsede størrelse, er blevet afsindigt høje, hvilket en nylig episode af DR's Hammerslag bekræftede. Det betyder at alle de "almindelige" mennesker der arbejder på Sylt ikke har råd til at bo der og derfor må bo på fastlandet og pendle til og fra øen. Det er derfor at der i myldretiden kører tog på 6 vogne i halvtimedrift mellem Niebüll og Westerland og de er fyldte til randen og derfor der er mange mennesker på stationen. Hvis der havde været en landevej til Sylt kunne en Lint klare opgaven med persontransporten. Fra Niebüll og ned til Itzehoe (hvis ikke helt til Altona) er de 6 vogne ofte alt for meget i forhold til passagergrundlaget.
Jeg tror at man vil kunne fylde de store tog op helt fra Flensburg hvis de kørte direkte til Westerland, for det må alt andet lige være mere attraktivt at bo i Flensburg end Niebüll.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak