Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog kontra bus (Generelt)

af Niels Bak, 20/3 2017, 08:56 (2586 dage siden) @ OnkelJørn

Uden at skal snakke politik vil jeg dog mene at landspolitikkere skal være politikkere for hele Danmark hvilket de ikke er. Ikke kun på trafikområdet men i det hele taget.
Desværre i Århus gør det ikke trafikken lettere i Århus men det modsatte.

Og det er jo så netop det de er, når der bevilliges penge til motorveje til Næstved og Holstebro og metro til København. Det kan godt være du hellere ville have penge til kollektiv trafik der også, men det er altså ikke det de lokale politikere presser på for, så det er en diskussion man må tage lokalt. Men trafikpolitik hænger sammen, og vej og baneinvesteringer kan ikke ses hver for sig.

Ang Århus, så er jeg enig i at letbanen vil gøre det sværere at køre inde i byen, og det opfatter jeg som en del af formålet. Århus tog med lukningen af Åboulevarden hul på den samme politik, som er lykkedes så godt i København, nemlig at gøre byen bedre for beboerne på bekostning af bilerne. Mere byliv, færre biler. København har i dag ca samme antal biler over søsnittet som i 1970 og storbyer verden over ser misundeligt til. Om det samme kan lykkes i Århus, der er så meget mindre, er lidt et eksperiment. Men personligt tror jeg det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
DSB MY1105

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak