Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)

af SebastianRA, 21/3 2017, 01:02 (2565 dage siden) @ LarsJels

Jeg tror aldrig der kommer flere s-tog, eller s-togslignende, linjer i Danmark, udover dem der allerede er. Tværtimod så tror jeg der bliver færre, men det er en anden snak.

Til gengæld kan jeg godt forstille mig, at der vil komme et, efter jyske forhold, højfrekvent tognetværk omkring nogle af de centrale byer. F.eks Kolding-Fredercia-Vejle-Horsens. Men jeg tror ikke på en hel strækning, såsom den nævnte Kolding-Randers, det er for langt, med alle de stop, til den målgruppe.

Kigger man på Aarhus og omegn, så vil fremtiden ligge i Letbanen. Der er allerede snak om, at forlænge den til Hinnerup, Hadsten og Randers, mod Silkeborg samt mod Skanderborg. Det ville minimere behovet for "s-tog" til at forbinde områderne og desuden ville Letbanen heller ikke "være i vejen" på fjerntogsnettet, hvilket DSB samt dem der rent faktisk benytter fjerntogene på længere strækninger, ville foretrække. Letbanen ville desuden også kunne have mere end ét stop i hver by og dermed ramme en større målgruppe, så folk slipper for at cykle/gå/køre ned til banegården.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak