Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 21/3 2017, 21:55 (2592 dage siden) @ LarsJels

Her er de tanker jeg har baseret på den eksisterende infrastruktur (dog med nye stationer) med elektrificering Fredericia-Aalborg:

ICL Aalborg-Hobro-Randers-Aarhus H-Skanderborg-Horsens-Vejle-Fredericia osv. mod København.
IC Aalborg-Støvring-Arden-Hobro-Randers-Langå-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H-Skanderborg-Horsens-Vejle-Frederica osv. mod København. (Der standses i Langå af hensyn til forbindelse mod Struer, i Hinnerup og Brabrand af hensyn til skifte til Aarhus Letbane)
(A) S-tog/regionaltog Randers-(Stevnstrup)-Langå-(Laurbjerg)-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H
(B) S-tog/regionaltog Struer...-Langå-Aarhus H.
(C) S-tog/regionaltog Viborg...-Langå-(Laurbjerg)-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H
(D) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg-...Silkeborg
(E) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Skanderborg-...Herning/Holstebro
(F) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg - (Hovedgård)-Horsens-Hedensted-Vejle-Brejning-Børkop-Fredericia - Taulov-Kolding-Lunderskov-...Esbjerg.
(G) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg - (Hovedgård)-Horsens-Hedensted-Vejle-Brejning-Børkop-Fredericia - Taulov-Kolding

Faktisk er der kun 1 nyt togsystem i forhold til den nuværende køreplan, nemlig Randers-Aarhus H. Alle systemer kører 1 gang i timen. Fra Randers vil tog A afgå mod syd umiddelbart efter ICL-toget og ligeledes ankomme umiddelbart før sydfra så der opstår korrespondance i begge retninger.
Tog B skal afgå mod syd fra Langå umiddelbart før IC-toget og ankomme sydfra umiddelbart efter IC-toget for at opnå korrespondance i begge retninger.
IC-toget+Tog A+Tog B vil skabe tilnærmelsesvis 20-minutters drift Langå-Aarhus.

Fra Aarhus og sydpå skal der køres ca. med følgende afstand mellem togene:
xx:00 ICL
xx:05 Tog G
xx:15 Tog E
xx:30 IC
xx:35 Tog F
xx:45 Tog D

Der vil ikke være plads til flere tog hvis man skal undgå tidstunge overhalinger, og nej der er ikke større ændringer fra det system der kørers i dag mellem Aarhus og Fredericia bortset fra de nye stationer. Hvis Timemodellen gennemføres kan det give mulighed for flere stop og/eller flere tog mellem Fredericia/Vejle og Aarhus.

I forhold til det oprindelige forslag fra Lars har jeg udelukket Søften fordi den vil blive betjent af letbanen, Tilst/Mundelstrup fordi der ikke er byudviklet i nærheden af jernbanen og fordi busser vil betjene området bedre, Gellerup pga. nærheden til Aarhus H og pga. letbanebetjening, Egebjerg pga. mangelende byudvikling i nærheden af jernbanen og pga. nærheden til Horsens station, Hatting pga. byens størrelse, Løsning pga. nærhed til Hedensted, Daugård pga. byens størrelse og manglende byudvikling i nærheden af jernbanen, Bredballe fordi jernbanen ligger for langt fra "centrum" og området dermed betjenes bedre med bus, Pjedsted pga. byens størrelse, Fredericia V pga. manglende byudvikling i nærheden af jernbanen, Kolding N pga. manglende byudvikling i nærheden af jernbanen og nærhed til Kolding station.

Fælles for alle udelukkelserne er også at med den eksisterende infrastruktur vil der ikke, selv med el-tog, være tid til at standse alle steder uden overhalinger. Hvis der etableres en højhastighedsbane samt/eller en ny forbindelse over/under Vejle Fjord vil det være muligt at åbne flere stationer. Men man skal også have med i overvejelserne at hvert stop giver ekstra rejsetid, især hvis toget køreplansættes til eksempelvis 160 km/t.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak