Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 22/3 2017, 02:27 (2584 dage siden) @ andersj

Her er de tanker jeg har baseret på den eksisterende infrastruktur (dog med nye stationer) med elektrificering Fredericia-Aalborg:

ICL Aalborg-Hobro-Randers-Aarhus H-Skanderborg-Horsens-Vejle-Fredericia osv. mod København.
IC Aalborg-Støvring-Arden-Hobro-Randers-Langå-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H-Skanderborg-Horsens-Vejle-Frederica osv. mod København. (Der standses i Langå af hensyn til forbindelse mod Struer, i Hinnerup og Brabrand af hensyn til skifte til Aarhus Letbane)
(A) S-tog/regionaltog Randers-(Stevnstrup)-Langå-(Laurbjerg)-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H
(B) S-tog/regionaltog Struer...-Langå-Aarhus H.
(C) S-tog/regionaltog Viborg...-Langå-(Laurbjerg)-Hadsten-Hinnerup-Brabrand-Aarhus H
(D) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg-...Silkeborg
(E) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Skanderborg-...Herning/Holstebro
(F) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg - (Hovedgård)-Horsens-Hedensted-Vejle-Brejning-Børkop-Fredericia - Taulov-Kolding-Lunderskov-...Esbjerg.
(G) S-tog/regionaltog Aarhus H-Viby J-Hasselager-Hørning-(Stilling)-Skanderborg - (Hovedgård)-Horsens-Hedensted-Vejle-Brejning-Børkop-Fredericia - Taulov-Kolding

Faktisk er der kun 1 nyt togsystem i forhold til den nuværende køreplan, nemlig Randers-Aarhus H. Alle systemer kører 1 gang i timen. Fra Randers vil tog A afgå mod syd umiddelbart efter ICL-toget og ligeledes ankomme umiddelbart før sydfra så der opstår korrespondance i begge retninger.
Tog B skal afgå mod syd fra Langå umiddelbart før IC-toget og ankomme sydfra umiddelbart efter IC-toget for at opnå korrespondance i begge retninger.
IC-toget+Tog A+Tog B vil skabe tilnærmelsesvis 20-minutters drift Langå-Aarhus.

Fra Aarhus og sydpå skal der køres ca. med følgende afstand mellem togene:
xx:00 ICL
xx:05 Tog G
xx:15 Tog E
xx:30 IC
xx:35 Tog F
xx:45 Tog D

Der vil ikke være plads til flere tog hvis man skal undgå tidstunge overhalinger, og nej der er ikke større ændringer fra det system der kørers i dag mellem Aarhus og Fredericia bortset fra de nye stationer. Hvis Timemodellen gennemføres kan det give mulighed for flere stop og/eller flere tog mellem Fredericia/Vejle og Aarhus.

I forhold til det oprindelige forslag fra Lars har jeg udelukket Søften fordi den vil blive betjent af letbanen, Tilst/Mundelstrup fordi der ikke er byudviklet i nærheden af jernbanen og fordi busser vil betjene området bedre, Gellerup pga. nærheden til Aarhus H og pga. letbanebetjening, Egebjerg pga. mangelende byudvikling i nærheden af jernbanen og pga. nærheden til Horsens station, Hatting pga. byens størrelse, Løsning pga. nærhed til Hedensted, Daugård pga. byens størrelse og manglende byudvikling i nærheden af jernbanen, Bredballe fordi jernbanen ligger for langt fra "centrum" og området dermed betjenes bedre med bus, Pjedsted pga. byens størrelse, Fredericia V pga. manglende byudvikling i nærheden af jernbanen, Kolding N pga. manglende byudvikling i nærheden af jernbanen og nærhed til Kolding station.

Fælles for alle udelukkelserne er også at med den eksisterende infrastruktur vil der ikke, selv med el-tog, være tid til at standse alle steder uden overhalinger. Hvis der etableres en højhastighedsbane samt/eller en ny forbindelse over/under Vejle Fjord vil det være muligt at åbne flere stationer. Men man skal også have med i overvejelserne at hvert stop giver ekstra rejsetid, især hvis toget køreplansættes til eksempelvis 160 km/t.

Men hvorfor lade det nye togsystem vende i Randers, samtidig med, at et andet togsystem nordfra vender i Skørping? Det virker logisk at samkøre dem. Det sparer vendetid og vil gøre det nemt at åbne en del stationer mellem Skørping og Randers, netop fordi det ikke rigtigt kan forsinke nogen, når det i princippet ligger mellem endestationer.

Jeg vil være betænkelig med stationer som Brabrand og Hasselager. De ligger langt inde og vil forsinke rigtig mange. Og deres potentiale virker begrænset. Enig med mundelstrup, det vil firsinke mange og er lokalt begravet i motorvej. Søften afhænger vel af, om/når der udbygges. Måske er letbanen nok, men den er meget langsom.

Mht stationer er både Hovedgaard, Hatting og andre allerede større end Laurbjerg. Og de er ikke statiske størrelser men de fleste i hurtig vækst. Befolkningsvæksten i Aarhus og omegnskommuner er næppe under 10.000 årligt. I fx et 10- årigt perspektiv er det 100.000. Nye små stationsbyer kunne blive populære.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak