Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så gik den ikke længere.. (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/3 2017, 13:21 (2584 dage siden) @ Nordexpress

Jeg skulle dog mene, at hvor der anskaffes ny hellakerede elektriske togsæt i flotte farver, så er disse ejet af trafikselskabet og ikke ejet af den valgte operatør. På den måde er der to muligheder, enten ejes materiellet af trafikselskabet/delstaten eller det ejes af den operatør, der har budt på opgaven.

Der er flere varianter i forhold til ejerskab i det tyske (og flere andre lande):

  • Trafikkøber anskaffer togene: Trafikselskabet indkøber og ejer togene, og stiller dem til rådighed.
  • Trafikkøber overtager togene: Operatøren anskaffer tog, som trafikkøberen køber af operatøren efterfølgende.
  • Trafikkøber har forkøbsret: Operatøren anskaffer togene. Ved kontraktudløb har trafikkøber forkøbsret (og kan dermed stille til rådighed til næste operatør - kræver at afskrivningsforløb og overtagelsespris aftales på forhånd). Skulle være den model der anvendes for Arrivas LINT togsæt herhjemme.
  • Operatør anskaffer tog - og ejer disse. Trafikkøber involveres ikke, og der kan udbydes ny trafik, hvor en ny vinder skal stille nyt materiel
  • Operatør anskaffer tog - sælger dem til Trafikselskab og leaser dem tilbage (seneste påfund i det tyske, for at undgå at skulle have store materielindkøbsorganisationer, men stadig have kontrol over materiellet)

Der er ikke sammenhæng mellem løsningerne, der anvendes, og farven på toget. Det er kun i visse delstater, at der er krav om særligt design - uanset hvem der ejer toget. En generel tendens er dog, at man bevæger sig mod at operatøren ejer materiellet (men lakerer det i trafikselskabets farver) og at trafikselskabet har forkøbsret.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

DSB EA3001

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak