Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 25/3 2017, 17:31 (2587 dage siden) @ ulca

Næ du. Genåbn Maribo-Rødby, den burde aldrig have været nedlagt.


Helt enig. Heldigvis forholder det sig jo sådan den dag i dag, at traceen fra den nedlagte bane blev overtaget af de daværende kommuner og i dag er ejet af Lolland Kommune. Jeg synes også at erindre, at der tidligere har været planer om at etablere en letbane på den gamle bane, men der var ikke nævnt noget om en forbindelse til den planlagte station Øst for Rødby og Syd for Holeby; og det selvom at denne allerede var foreslået.

Du har så ganske ret i, at der er poppet forslag op om letbane på strækningen nogle gange igennem årene, men nu er der en bedre baggrund at planlægge på, da Lolland Kommune vil have et helt nyt byområde omkring den nye station ved Rødby og samtidig prioritere et nyt trafikalt knudepunkt ved den nye station højt i kommuneplanen.
Man kan vel også argumenterer således, at ombygningen af Odderbanen på 34 km og Århus-Grenaa på 68 km til letbane med høj komfort til længere ture, høj rejsehastighed og gode passagertal i vente, er et bevis på, at letbanen også har interesse som kollektiv trafikbetjening på længere distancer - og ikke kun er egnet til bynær trafikbetjening.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak