Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CO 2742 og sent reviderede spids-CM

af UTJ, 13/3 2011, 07:22 (4765 dage siden) @ Svend

Jeg erindrer også at nogle - og flere end to - CM-vogne ganske overraskende blev malet omkring 1966-67 (ikke lakeret) og i det det hele taget fremstod ganske nydelige derefter. Dengang sagde man, at de skulle anvendes til spejdertog, men det kan på den anden side vel ikke legitimere, at man ofrede maling på vogne, som man vidste var på vej ud? Medmindre de så så forfærdelige ud, at man ikke ville være dem bekendt. Andre kan måske huske mere, eller har gemt gamle numre af DJKs blad Jernbanen, hvor det sikkert har været omtalt.

Man skulle måske have skrevet ned, hvad man observerede at oprangeringer dengang. På den anden side blev de der gjorde det, nærmest betragtet som særlinge, så der var måske en grund til at man lod være. Men jeg kan huske en dag lige før julen 1966, at have observeret en Rungsted-tog i Skodsborg oprangeret af MO-2 Cp-vogne hvoraf mindst den ene var træbeklædt (og et eller andet sted i baghovedet siger begge). Jeg troede jeg så syner, men mon ikke man havde skrabet alt ordentligt materiel (og det var dengang bl a CL-vogne) sammen til at køre juletog i retning mod Korsør og Kalundborg?

Siden 1955 blev træbeklædte bogievogne malet - når de fik lov til at komme ind i malerværkstedet. Det er ganske rigtig at nogle træ-CM-vogne blev opmalet på seniet, og jeg mener at det var lidt flere end to stk. Trævognene blev udrangeret i takt med at vognkassen trængte til hovedreperation. Hovedreperation ofrede man vist kun på CP-vognene, nogle jo fik glasfiberindsats i dørene med gummiindfattede ruder. Selv i 1970 havde DSB jo ca 100 CP-vogne, mens de sidste CO-vogne røg ud samtidig med at HFHJ fik en større sending. CM-vognene forsvandt nogenlunde samtidig, med de sidste træbeklædte i 1967.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak