Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mens el-lok processen kører herhjemme (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/3 2017, 11:32 (2581 dage siden) @ BoergeOf61

Den tid den glæde. Foreløbig har de tre prækvalificerede selskaber ikke afgivet tilbud. Hvis de ikke har kapacitet på det ønskede tidspunkt, må de undlade at give tilbud. Jeg har bare konstateret, at bl.a. DB og SNCF også har været på indkøb, så der skal produceres mange tog de næste fem år. Det er i øvrigt uklart, om Alstom også samarbejder med Bombardier om et evt. tilbud til DSB, når de nu ikke selv er prækvalificeret. De to selskaber har tidligere fået fælles ordrer.

Som du kan læse i DSBs meddelelser, der er refereret til tidligere, så har leverandørerne afgivet tilbud 6. februar. Dette er første indikative tilbud på vej mod det endelige bindende tilbud i efteråret engang.
Processen er længere end gennemsnittet, men ikke specielt voldsomt, og med DSBs erfaringer med andre materieltyper, er det nok meget klogt, at gøre det ekstra grundigt.

Det er temmeligt klart at Bombardier ikke samarbejder med Alstom, når der direkte står, at det er Bombardier, der er prækvalificeret :-) Det er normalt at alle producenter både konkurrerer og samarbejder, alt efter hvilke produkter der skal tilbydes hvorhenne. Således har Bombardier også samarbejde med Siemens, og har tidligere haft med Skoda også.

Det vil være højst usædvanligt i hele Europa, hvis der er en producent, der ikke byder fordi man ikke har produktionskapacitet. Normalt kan produktionskapaciteten skrues op eller ned med relativt kort varsel.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak