Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hjælp jeg har brug for billeder af Bombardiers bud på IC4 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/4 2017, 10:54 (2580 dage siden) @ Dennis Kruse pedersen

Hej alle sammen jeg er ved at lave et project i skolen om Højhastighed tog i Nordjylland.

I den forbindes mangler jeg nogle billeder af det bud Bombardiers lave på deres vision af IC4. så i har billeder eller tegninger eller illustrationer der viser toget som jeg kan bruge i min rapport vil jeg være glad.

Hejsa

Tegninger og billeder fra IO4 projektet kan jeg ikke lige skaffe. Til gengæld er der rigtig god information om projektet i Banebøgers nye bog "IC3 - det sidste danske togdesign".

Bombardier har tidligere foreslået at levetidsforlænge IC3-tognene, og ved samme lejlighed indsætte en ekstra mellemvogn. Den nye mellemvogn skulle have banemotor på den ene bogie, så IC3 togets performance blev bevaret. Mellemvognen blev beskrevet i tre versioner:
1: Normal "FF" - men med indstigningsdør
2: Lavgulvsvogn
3: Lavgulvsvogn med strømaftager, så IC3 samtidig blev hybridtog.

Tegning på variant 2:

[image]

Dine egne tegninger er ikke helt skæve i forhold til ideen om levetidsforlængelse af IC3 hhv IO4. Som en pudsig detalje du evt kan lege videre med, så er videreudviklingen af de kendte Øresundstog indtil videre kulmineret med ZEFIRO højhastighedstogene. Så selv om det er svært at se, så er eksempelvis de nye italienske 360 km/t højhastighedstog (i øvrigt leveret i samarbejde med Ansaldobreda...) i familie med Øresundstogene
[image]
[image]

Begge billeder er fra Bombardiers pressetjeneste, og kan frit anvendes, hvis du skulle have brug for det.

Med venlig hilsen
Lasse

PS: Har du behov for mere info (og kan vente et par dage eller tre), så er du velkommen til at maile på
lasse.toylsbjerg-petersen@rail.bombardier.com


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak