Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mens el-lok processen kører herhjemme (Generelt)

af Scharfenberg, 4/4 2017, 12:29 (2551 dage siden) @ Peter Christensen

DSB har rundt regnet 150 års erfaring i at købe tog.


Som resulterede i de pragtfuldt performende IC4 tog?
Så meget for erfaringen......

De 150 år kan jeg nu heller ikke finde belæg for. Mig bekendt var SJS selvstændigt indtil 1880, hvor staten overtog selskabet.
Banerne på Jylland-Fyn havde staten allerede gulerødderne i.
Som altid var den praktiske og politiske side ikke lige logisk, for trods statsligt ejerskab var der bl.a. 2 maskinchefer (en på hver side af Storebælt).
Efterhånden blev tingene lagt sammen ved lov og først henad 1892 fås det DSB, som trods talrige mutationer, stadig er tilbage.

Ret skal selvfølgelig være ret. Så ja, 150 år er lige i overkanten. Men DSB er grundlagt i 1885, så 125-135 års erfaring.

Grunden til at jeg generelt fremhæver de positive ting herinde på forummet er, at tonen ofte bliver meget negativ. Nogle gange berettiget. Andre gang knap så berettiget. DSB har desværre haft vildskud gennem årene, men heldigvis har der også været gode indkøb som fx MS-lyntoget i 1935, MY'erne fra 1954, MZ fra 1967, IC3 fra 1990 og SA 4. generations S-togene fra 1996. De har virkelig givet skatteyderne, de rejsende og DSB valuta for pengene, hvilket jeg inderligt håber, at Fremtidens Tog også gør. Det må man forvente, når nu indkøbet kvalitetsikres på alle leder og kanter. Jeg krydser i hvert fald fingre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak