Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mens el-lok processen kører herhjemme (Generelt)

af Scharfenberg, 4/4 2017, 22:20 (2576 dage siden) @ Peter Christensen

Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.

Hvad tænker du nærmere på? Så vidt jeg husker, var MZ IV i 1978 det hidtil mest kraftige diesellokomotiv i DK og samtidig det mest støjsvage. Overgår selv ME'erne på støjsvag kørsel.

DSB ønsker 200 km/t - trods det at DD-vognene kun er godkendt til 160 km/t.

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere købere til 200 end 160-lokomotiver ved evt. videresalg. Endvidere vil 200-lokomotiver både kunne betjene Nordvestbanen med 160-vogne og Sydbanen med nye 200-regionalvogne hvis man altså ønsker at fastholde lokomotiv- og dobbeltdækkervognsdrift på Sjælland og Sydhavsøerne. Kunne faktisk være ret fedt med både togsæt og lokomotiver med driftshastighed på 200 km/t i DK. Jernbanefotograferne vil i hvert fald ikke blive kede af det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak