Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mens el-lok processen kører herhjemme (Generelt)

af Peter Christensen, 5/4 2017, 06:18 (2572 dage siden) @ Scharfenberg

Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.


Hvad tænker du nærmere på? Så vidt jeg husker, var MZ IV i 1978 det hidtil mest kraftige diesellokomotiv i DK og samtidig det mest støjsvage. Overgår selv ME'erne på støjsvag kørsel.

Ikke andet end at leveringerne fra Nohab siden 1954 enten havde været til tiden eller med 1-3 måneders forsinkelse i forhold til kontrakten. Desuden kunne lokomotiverne ofte sættes direkte i drift efter en kort prøvetur.
Med MzIV var lokomotiverne henad 8 måneder efter kontrakten og fulde af fejl ved leveringen.....derfor.
Sammenlignet med IC4 var MzIV leveringen jo nærmest ideel. Sådan rykker grænserne sig med tiden......


Jeg tænker umiddelbart, at der er flere købere til 200 end 160-lokomotiver ved evt. videresalg. Endvidere vil 200-lokomotiver både kunne betjene Nordvestbanen med 160-vogne og Sydbanen med nye 200-regionalvogne hvis man altså ønsker at fastholde lokomotiv- og dobbeltdækkervognsdrift på Sjælland og Sydhavsøerne. Kunne faktisk være ret fedt med både togsæt og lokomotiver med driftshastighed på 200 km/t i DK. Jernbanefotograferne vil i hvert fald ikke blive kede af det.

Skal jeg læse det således at det nye argument er, at det bliver sjovere at fotografere tog? Dét bliver sjov at præsentere for bestyrelsen.....
Flere købere til brugte el-loko? Nja, DSBs manglende vedligehold er rimeligt kendt i Europa, så dette vil virke som stopkolds både på antal købere og pris.
Der er et par småting, som du - måske - skal have i tankerne. TSI-grænserne går ved 189 km/t og 249 km/t. og det betyder altså en del for det udstyr, som er nødvendigt for godkendelse (hint: højere hastighed = højere pris).
200 km/t passer som en hund i et spil kegler til dagens TSI grænser.
Omkring det køreplansmæssige, så tager det tid at accelerere op på 200 km/t. Med de korte afstande stationerne har her i landet, så er det ikke så interessant til regionaltogstrafik; tidsgevinsten er minimal. Men energiforbruget bliver HØJT (maskinen kører så at sige med klampen i bund indtil bremsningen indledes).
Dette er ikke noget problem for DSB, for "det kan jo bare indregnes i trafikkontrakten med staten". Rent principielt, så er det energisvineri og det får mig altid til at rejse børster......
200 km/t er ikke nok til timeplanen - så dér er maskinerne ikke bedste valg.
Så vil du have regionaltogsvogne til 200 km/t - kan du ikke lige vise mig hvor den ønskede type er i drift i Europa? Dagens TSI krav gør at brede døre - som gør det hurtigt at udveksle passagerer hurtigt - til en umulighed grundet krav om tryktæthed. Og hvem bygger i øvrigt den påtænkte type?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak