Köf og bybus v/ØSJS (1 foto)

af Niels Munch @, torsdag 14. oktober, 2010, 13:00 (2616 dage siden) @ LkfBw

..... eller kørekort, Bo :-D ?

Nå, så forsvinder "Stationsbilen" åbenbart som selvstændig rute. Østbanen havde siden 1926 haft nogle koncessioner til rutebilkørsel i oplandet, hvor driften var bortforpagtet; men de blev fra 1. april 1931 "hjemtaget", hvorefter Østbanen indtil 30.06.1995 forestod busdriften gennem sin busafdeling. Den blev pr. 1. juli 1995 udskilt i datterselskabet Østtrafik a/s.

"Stationsbilen", "bybussen", "rute 320" eller "rute 725" (kært barn .....) er i tidens løb blevet betjent med såvel konventionelle rutebusser som lidt specielle typer, og første gang, man forsøgte sig i sidstnævnte retning, var vist med denne:

[image]
ØSJS Bus 115, leverancefoto 03.09.1976 (JØ-P, arkiv nm).

Bussen var en Mercedes O 309, opbygget og leveret af J. Ørum-Petersen's karosserifabrik i Herning som byggenr. "M 16" efter tegning nr. "1A-076D". Den blev indregistreret "DT 91 695", fik internnr. "115", og solgtes atter i 1980.

Af andre typer på "bybussen" kan nævnes Leyland-DAB 7-1024, DAB-Servicebus 11-860S samt Mercedes minibus O 814D fra MCM i Kliplev.

Ved reorganiseringen i maj 2002 blev Østtrafik a/s datterselskab til ejer- og infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S, der i marts 2009 solgte selskabet til DitoBus i Holbæk. Således var Østbanens busafdeling den længst eksisterende ved danske privatbaner.

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen