Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtid: Brinttog (Generelt)

af ThomasTT, 7/4 2017, 13:17 (2568 dage siden) @ bastholm

Det kan produceres af el og vand. El kan produceres med fx. vindmøller.


Det kræver bare at der er nogle vindmøller der producerer overskud af strøm som ikke allerede bliver brugt til noget andet, og det gør sig ikke gældende, vi bruger stadigvæk mindst 5 gange så meget strøm som der produceres af vindmøllerne. En dag man hypotetisk (læs aldrig) bare har strøm nok der ikke koster noget og ej heller sviner kan det blive relevant. Men så løber man ind i andre problemer, når man producerer brint, er udbyttet meget lille, der bliver tabt meget i processen, dvs der skal bruges meget el for at produceres lidt brint.

Jeg tror ikke på brinten som teknologi, forskerne har arbejdet i mange år på at løse problemerne med udbyttet, men det er ikke lykkedes endnu.

Jeg tror på batteriteknologi, den udvikling går hurtigt, der kan lagres mere og mere strøm i mindre og mindre batterier, tabet af energi når den lagres i batterier er lille.

Jeg tror også på metan (naturgas) den har de samme fordele som brint, men har ikke ulemperne. Brint er små molekyler, og det skal opbevares under stort tryk, det kræver meget specielle og dyre tanke. Metan er et større molekyle, og det er lettere at opbevare under tryk. Alternativt kan metan i også nedkøles og opbevares flydende. Brint skal produceres ud fra el med stort energitab til følge. Metan skal ikke produceres, det kan tappes direkte af naturgasnettet. Hvis ikke brinten bliver brugt hvor den bliver produceret så skal den transporteres på vejene på en lastbil, dette medføre øgede transport og øgede risici. Da naturgasnettet er landsdækkene, behøver man ikke transportere metan på vejene. Metan kan bruges i på traditionel vis i en motore der ligener benzin motorer (teknologien er kendt og bruges dagligt), men metan kan også bruges i 'fuel cells' på samme måde som brint. Dette er naturligvis fremtiden, og kræver stadigvæk noget udvikling. Men man kan starte med metan på traditionelle motorer, også når så 'fuel cells' er tilstrækkeligt udviklede så kan man skifte over til dem.

Det passer jo ikke, at der aldrig bliver produceret strøm nok fra vindmøller. Det sker periodevist allerede i dag. I julen var man nødt til at stoppe møller pga overproduktion, man ikke kunne slippe af med. Her havde muligheden for relevant produktion af brint reelt været gratis. Og det er også forventningen, at marginaludgiften til enrrgi i fremtiden bliver tæt på nul. Problemet er opbevaring og her kan brint sagtens spille en rolle. Måske er jernbanen endda en oplagt mulighed, fordi der kan tankes ved enkelte større lagre togene kommer forbi.

Teoretisk set kunne det muligvis helt fjerne behovet for el- drift generelt, men det vil være omfattende og risikabelt. Men hvorfor skulle det ikke kunne bruges fra tønder til thisted, hvor der produceres lokalt, når storme gør det gratis.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak