Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjemmesides billeder skal flytte - måske lidt OT (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/4 2017, 00:58 (2562 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne delagtiggøre jer i et ("lille") problem, som måske også andre er stødt ind i eller vil støde ind i.

Det drejer sig om Dropbox.

Som nogle af jer måske vil vide, har jeg en række nørd-hjemmesider (se links nedenfor). De er alle sammen etableret i Google og er i princippet gratis. De tekster, I kan læse på siderne, ligger i Google, men de billeder, I kan se, ligger ikke på Google, men er alle links til billeder, der ligger i Dropbox.

På samme måde er de allerfleste af de billeder, jeg viser her i forum - og på det andet forum - alle links til billeder, som reelt ligger i Dropbox.

Dropbox har meddelt, at den måde at linke på, som jeg anvender, "går død" pr. 1. september 2017. Og det er ikke noget, man kan betale sig fra hos Dropbox. "Ske vil ske".

Jeg har været ude i forskellige overvejelser, om jeg skulle etablere egen webserver. Alle IT-kyndige fraråder mig det.

Som en, der selv så småt har taget hul på egen webserver, synes jeg lige, du må fortælle os noget mere om dine IT-kundskaber, samt hvilken Internetforbindelse, du har, inden vi skal afskrive den mulighed.

Som du selv er inde på, mangler du et sted at have billederne liggende, og det kunne være hos dig selv.

  • Er din Internetforbindelse åben døgnet rundt?
  • Har du en offentligt IP-adresse, og er det enten så nogenlunde fast eller er der et fast navn tilknyttet? Det sidste gælder f.eks. for kunder hos YouSee. Du bruger Google Sites til dine nørd-hjemmesider, som derfor har både IPv4 og IPv6, så det bedste er, hvis det også kommer til at gælde for dine billeder.
  • Ssrveren kan enten være en computer, du lader stå tændt, men har din router mulighed for at tilsluttte en harddisk, typisk via USB, er det måske også en mulighed.

Det er ikke nødvendigt at registrere et domæne til serveren, der skal have billederne liggende, men man slipper for at skulle rette alle henvisningerne i sine HTML sider igen, hvis der bliver brug for at skifte webhotel (eller Internetudbyder, hvis du vælger at have billederne liggende hos dig selv).

Jeg har haft mit problem "i udbud" ved tre forskellige IT-firmaer. Det ene firma svarede aldrig. Det andet firma ville forsøge at sælge mig et webhotel. Det tredje firma var yderst seriøst, men kunne ikke finde en løsning.

Sidstnævnte firma bragte dog en mulig løsning på bane: Jeg lader siderne ligge på Google. Men i stedet for at linke til filer placeret i Dropbox, flytter jeg filerne til Google drev og linker hertil i stedet.

Google Drive opfylder ønsket om at have både IPv4 og IPv6, hvilket er en forbedring i forhold til Dropbox, men har du tjekket, om Google Drive tillader den måde at blive brugt på, både nu og i fremtiden?

Nævnte firma brugte tid på at undersøge, om man kunne lave et "script", der løb mine eksisterende hjemmesider igennem og rettede de gamle links, der pegede på Dropbox-biblioteker og -filer, til at lade links pege på Google drev biblioteker og -filer. Men et sådan script kunne ikke "opfindes".

Så svært er det nu ikke. Unix har en flere årtier lang tradition for at kunne bearbejde tekst maskinelt. Forudsat, at man kan få adgang til HTML filerne fra en computer med de sædvanlige Unix-værktøjer (som f.eks. på en af de utallige GNU/Linux distributioner, FreeBSD, OpenBSD, NetBSD eller sådan noget), er opgaven derfor en barneleg. Noget i retning af

find -name '*.html' -exec sed -i.bak -e 's_https\?://dl\.dropbox\(usercontent\)\?\.com/u/7341176/_https://NyServer/Osv/_g' -- '{}' +

(retter både dl.dropbox.com og dl.dropboxusercontent.com og både med http og https til at pege på den nye server) hvor find finder filerne, indsætter filnavnene, hvor der står '{}' + og derefter kører kommandoen, der begynder med sed, som udfører selve søg-og-erstat funktionen (s_gammel tekst_ny tekst_g) med backup gemt i *.html.bak. Når alt er afprøvet og det er gået godt, slettes *.html.bak nemt med

find -name '*.html.bak' -exec rm -- '{}' +

Det er sådan et par "one-liners", der får en ellers uoverkommelig opgave overstået hurtigere, end man kan nå at sige "hovsa". Derfor er en backup en god ide.

Brugere af Windows kan tage et kig på Cygwin og MSYS, der har til formål at gøre værktøjerne fra Unix-verdenen tilgængelige under Windows.

Jeg kender ikke Google Sites, som du benytter. Hvilken form for adgang har du til siderne? Hvordan foregår det, når du redigerer siderne? Jeg hentede et par af dine havnebanesider ned for at afprøve ovenstående, og det ser meget maskingenereret ud, som om det er skrevet i en web-baseret formular, lidt ligesom når man redigerer en wikiside. Spørgsmålet er derfor, om Google Sites understøtter, at man kan hente sidernes kildetekst hjem til sig selv, for at rette dem, og sende dem tilbage til Google Sites igen.

Nu har du vel tjekket, om Google Sites har en funktion, der kan bruges til at rette billedlinks i massevis med? Du er vel næppe den første med det behov, og du bliver i ethvert tilfælde ikke den sidste, når det drejer sig om alt, der henviser til Dropbox. Hvis funktionen ikke allerede er der, kan det måske være, at den nu bliver tilføjet.

Jeg er nu kommet frem til, at jeg så må ændre links side for side. Det gøres ved at åbne html-koden for hver enkelt (under)side og ved hjælp af "find-og-erstat" rette links.

Den slags har man maskiner til. Jeg synes, du ikke skal finde dig i et webhotel, der står i vejen for maskinel rettelse af indholdet.

PS: De 5.275 indlæg, som jeg i årenes løb har produceret til dette forum og det andet forum, vil i et vist omfang være værdiløse efter 1. september 2017 - hvilket primært gælder de indlæg, der indeholder billede-links. Skal disse links fortsat være virksomme, vil det kræve, at Tommy gennemtrawler den samlede html-programmering af de to fora, og det er nok ikke muligt.

Det er ikke nødvendigvis sværere end med dine hjemmesider, men lad os tage en ting ad gangen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak