Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sidespor til Den Hvide Kødby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/4 2017, 20:55 (2560 dage siden) @ Steff

Godaften til alle I gæve gætterister!

Nej Per, det er du ikke, SELVOM jeg ikke lige havde tænkt på mit navn i den forbindelse, ville være lidt mere udspekuleret.;-)
Det er tunellen fra "Kødsporet" langs Ingerslevsgade under rundkørslen ved Dybbelbro station og ind til "Den hvide Kødby" fra 1930´erne.
I selve kødbyen var der en sporareal på (vistnok) tre/fire parallelle spor og så igen enkeltsporet helt op til den "Brune kødby", der hvor DGI byen idag ligger.
Hvornår man sløjfede sporforbindelsen helt ved jeg ikke, men jeg har altid haft lyst til at efterforske hvor langt man kunne komme.
Jeg prøvede fra "kødbysiden" og fik lov til at gå ind i tunellen, der ender ved en mur ca. 50 meter inde. Man kan tydeligt se betonmurbuerne, men jeg tror at den høje "perron" er kommet til senere. Profilet for sporet passer heller ikke rigtigt som Thomas rigtigt påpegede. Det er et kød engros fima der anvender tunellen til oplagring.
[image]
Her ses indgangen til tunellen fra kødbyen mod Ingerslevgade/Dybbelsbro.
[image]
Her er udsigten fra tunellen og ind mod selve kødbyen.

Lidt mærkeligt at forestille sig "Kødmaskinen" (en litra F II normalt, senere diesel) køre igennem og trykke stammen ind og senere hente de tomme vogne, der nu bruges som ilgodsvogne ud i landet.


Og set fra luften:

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/74017/danmark-koebenhavns-kommunes-koedby-set-fra-lufte...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak