Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane og de ydre signaler (Jernbanen i dag)

af jaer, 22/4 2017, 09:40 (2532 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har netop passeret Aarhus i tog 133 København-Aalborg. I Aarhus er man i fuld gang med at tilplastre Aarhus Letbane med ydre signaler, der mest af alt ligner noget man ser i udlandet.

Det kan vel ikke undrer, når man gerne vil have hyldevarer? Letbanen er gået efter et kendt, fungerende system.

Det undrer mig, at man ikke har valgt en løsning uden ydre signaler. Nogen der kender rationalet bag den valgte løsning, der virker dyr, men som måske alligevel er den billigste?

Det er jo byderne, der er kommet med løsningsforslag. Fordelen ved ydre signaler er trods alt, at køretøjerne, f. eks. arbejdskøretøjer, der skal befare strækningen, ikke skal være udrustet med særligt system. Og der er jo krav om, at der skal kunne køre godstog (!?!) til Grenå. Det giver også mulighed for at køre, hvis ATP-systemet (Letbanens "ATC/ETCS") skulle være udkoblet af forskellige årsager.

Den valgte løsning anvender også standardkomponenter beregnet til ETCS (bl. a. anvendes Eurobaliser), i øvrigt et fint system, hvor der gives flere informationer gennem baliserne, end der kan ses i tilhørende signaler.

At store dele af "systemet" (her tænker jeg på de organisatoriske dele) så desværre er temmeligt meget "inficeret" med SR, giver begrænsede muligheder for udvikling og simplificering. Jeg ser således ikke helt så firkantet på det som traditionel togdrift.

/Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak