Aarhus Letbane og de ydre signaler (Jernbanen i dag)
Har netop passeret Aarhus i tog 133 København-Aalborg. I Aarhus er man i fuld gang med at tilplastre Aarhus Letbane med ydre signaler, der mest af alt ligner noget man ser i udlandet.
Det kan vel ikke undrer, når man gerne vil have hyldevarer? Letbanen er gået efter et kendt, fungerende system.
Det undrer mig, at man ikke har valgt en løsning uden ydre signaler. Nogen der kender rationalet bag den valgte løsning, der virker dyr, men som måske alligevel er den billigste?
Det er jo byderne, der er kommet med løsningsforslag. Fordelen ved ydre signaler er trods alt, at køretøjerne, f. eks. arbejdskøretøjer, der skal befare strækningen, ikke skal være udrustet med særligt system. Og der er jo krav om, at der skal kunne køre godstog (!?!) til Grenå. Det giver også mulighed for at køre, hvis ATP-systemet (Letbanens "ATC/ETCS") skulle være udkoblet af forskellige årsager.
Den valgte løsning anvender også standardkomponenter beregnet til ETCS (bl. a. anvendes Eurobaliser), i øvrigt et fint system, hvor der gives flere informationer gennem baliserne, end der kan ses i tilhørende signaler.
At store dele af "systemet" (her tænker jeg på de organisatoriske dele) så desværre er temmeligt meget "inficeret" med SR, giver begrænsede muligheder for udvikling og simplificering. Jeg ser således ikke helt så firkantet på det som traditionel togdrift.
/Jan