Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane og de ydre signaler (Jernbanen i dag)

af esni, Frederikssund, 23/4 2017, 11:39 (2553 dage siden) @ steenth

Det er jo byderne, der er kommet med løsningsforslag. Fordelen ved ydre signaler er trods alt, at køretøjerne, f. eks. arbejdskøretøjer, der skal befare strækningen, ikke skal være udrustet med særligt system. Og der er jo krav om, at der skal kunne køre godstog (!?!) til Grenå. Det giver også mulighed for at køre, hvis ATP-systemet (Letbanens "ATC/ETCS") skulle være udkoblet af forskellige årsager.

Den valgte løsning anvender også standardkomponenter beregnet til ETCS (bl. a. anvendes Eurobaliser), i øvrigt et fint system, hvor der gives flere informationer gennem baliserne, end der kan ses i tilhørende signaler.


Det kunne være oplagt at tilføje ETCS niveau 1 LS. Man kunne lade baliserne sende 2 beskeder, hvor den ene er til letbanetog og den anden til tog med ETCS. Det er spørgsmål om kodening af telegrammet. I Italien har man gjort det på strækninger med SCMT, som mere simpel udstyr end ETCS i toget samtidig med at man har ETCS niveau 1.

I CH har man vist et system kaldet EuroZUB, hvor Eurobaliserne (også) sender ZUB systemets datagrammer?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak