Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direkte godstog London-Kina (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 27/4 2017, 19:39 (2527 dage siden) @ dr42

Hvorfor skride til anlæg af normalspor i Rusland og tilstødende områder?
Der findes bogier, som kan skifte sporvidde. Billige - næppe. Men nok billigere end et gigadonisk anlægsprojekt.
Det blev såmænd vist på Inno-trans for ikke så mange år siden.

Så er der koblings-problemet - skrue versus automatkobling.
Måske noget med en mellemvogn?
Så lav-praktiske løsninger uden omlæsning kan altså findes - hvis man vil.

Jeg er helt enig i myndigheder i Rusland kan være en udfordring - for at sige det pænt. Besværlige regler, som fortolkes forskelligt fra dag til dag og det evige bestikkelsesspøgelse er blandt dagens udfordringer.
Læg hertil en vis geo-strategisk tænkning, som pt. går lidt i retning af at være på tværs (i hvert fald set fra et vestligt synspunkt), så det ville nok være klogt at tænke 2 gange inden en normalsporet bane anlægges i Rusland.
Bevares, den enkle russer kan være ganske fornøjelig; jeg har "en del" kollegaer fra både Rusland og Ukraine (og lad for himlens skyld være med at tage fejl af hvem, der er hvem!!) og der oplever jeg ikke de store.
Nogle gange tager det lidt tid inden der er fuld tillid mellem "østfolket" og mig - men når den er der; vi kan løse alle vores problemer ganske konstruktivt og uden smørepenge.
Henry Kissinger er i bogen "world Order" inde på at russerne er et steppefolk, som er bange for at andre hugger deres territorium. Set i det perspektiv forekommer mange handlinger faktisk relativt forklarlige.
Nå, det var et sidespring.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak