Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direkte godstog London-Kina (Jernbanen i dag)

af dr42 ⌂, 28/4 2017, 09:02 (2549 dage siden) @ Peter Christensen

Tillad mig at vælge netop din reaktion for et svar. Og i det indskrænker jeg mig på at takke dig for dine oplysninger, samt at fremhæve at russerne selv føler det ønskværdigt at have kompatibilitet mellem deres jernbane og vores. Problemet er, at de er mindre udviklet end vi er og derfor ikke fatter det med standardiseringen, i hvert fald når det går hen over grænser. Det kan man også se ved deres internationale initiativer, som altid sigter på kompatibilitet på vores bekostning. Se forslaget om at bygge en russisk bane fra Košice til Wien, eller at krydse Beringstrædet (altså til normalspor-Amerika) også per bredspor.

Og til koblingsspørgsmålet skal der henvises til den europæiske C-AKv, som er kompatibel med den russiske SA3. Denne er oprindelig en engelsk (eller skotsk)-amerikansk én, for det er hvor dens udvikler John Willison kom fra og virkede. Der findes en interessant artikel i den engelske WP om ham, som dog ikke (af bureaukratiske motiver) er blevet godkendt af vedkommende, men er synlig på https://en.wikipedia.org/wiki/Draft:John_Willison

I øvrigt sagde du det afgørende midt i dit indlæg: '- hvis man vil'. Nemlig. .)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak