Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

E-maskine, Kul i timen (Generelt)

af Steff, 13/5 2017, 21:53 (2538 dage siden) @ emil058r

Hej jeg skriver engelsk synopse i gymnasiet om Jernbanen. (ikke hjemmesiden)

Jeg skal bruge en solid kilde der kan fortælle mig hvor mange tons kul en E-maskine bruger i timen, så jeg tænkte der var nogle der kunne hjælpe herinde ;)

Kære Emil

Det er meget svært at give dig et entydigt svar på dit spørgsmål og du kan allerede se på de allerede givne svar, at det er vanskeligt. Der er så mange faktorer der spillere ind og yderligere var ikke en maskine ens, de dampede forskelligt og endelig blev de kørt meget forskelligt af deres ”sæt”. Nogle førere kørte hårdt (stort dampforbrug) og nogle fyrbødere kunne ikke ”læse” kullene i fyrkassen eller lavede forkerte indfyringer mv. Altså alt i alt svært med et korrekt svar.

I målinger kunne E II kedlen give ca. 11400 kg. damp/timen, hvilket svarede til at dampmaskinen havde en effekt på ca. 1340 HK. Men igen afhængig af hvilket arbejde maskinen skulle udføre og under hvilke forhold.

E I (de svenske) havde i nogle sammenligningsmålinger et forbrug på 35 kg/kul pr. 1000 ton km., hvilket igen kunne udregnes med et vandforbrug i kedlen til 250 kg/km med et 485 tons tog med aktiv dampvarme. Disse tal er jo svære at forholde sig til, men jf. udregninger gennemført ved Overmaskiningeniør Haldbo ved 2. Distrikt (Jylland og Fyn) i 1951 vedr. de danskbyggede E II, ligger tallet på et sted mellem 14 – 16 kg. kul pr. km!! Og dette tal er jo nok det mest gennemsnitlige brugbare jeg kan finde og give dig.

Altså et gennemsnitligt kulforbrug på 14 – 16 kg. kul/km.

Så med et stort eksprestog fra Århus og til Nyborg Færge kan du hurtigt regne ud, at fyrbøderen skovlede tenderen næsten tom (6500 kg). Så det romantiske ved damplokomotiver findes kun nu om dage. I virkeligheden et overordentligt hårdt og krævende arbejde, hvilket man jo ikke tænker på med landskabet flyvende forbi i en varm kupe.
Håber du kan bruge dette til noget.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB MH395

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak