Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ophugning af personvogne i Struer 11. maj 2017 (Generelt)

af Steff, 14/5 2017, 17:36 (2511 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

God aften til alle

Indledningsvis har mit syn altid været, at det synd at ophugge ældre jernbanemateriel. Men efterhånden har jeg set så meget udrangeret privatbane- og DSB materiel bare stå og forgå udendørs eller under ikke acceptable forhold i ”haller”. Og ved sidstnævnte kategori, i mange tilfælde overhovedet ikke at blive passet på, kannibaliseret og bare stå og forgå med tiden.

Derfor synes jeg det fortjener en stor anderkendelse, når en af de private klubber konkludere, at virkeligt meget materiel overhovedet ikke har en museal værdi (f. eks. findes andre steder og i bedre kondition), ikke har værdi som kørende veterantogsmateriel (f. eks. hverken tidstypisk, for stort, for nyt eller en ener), eller hvordan ellers ”veterantog” skal defineres. Sidst måske også at erkende, at markedet for ”veterantog” er begrænset og at der derfor slet ikke er økonomisk mulighed for at bevare noget materiel, der hverken har museal- eller brugsværdi på hverken kortere eller længere sigt. Og hvis man så indledningsvis har prøvet at sælge/bytte/leje med andre klubber eller museer, der muligvis lige mangler netop den ting, så kan man med god ro i sindet skrotte og eventuelt tjene lidt til klubkassen.

Tiden hvor ”landet flød med mælk og honning”, nok mere udrangerede vogne, hvorfor der virkelig blev samlet sammen, er jo for længst forbi. Men mange af vognene findes jo stadig næsten lige så uvirksomme som dengang, bare nu i en dårligere stand. Og der findes næsten uanede mængder af UIC godsvogne (hvor mange klubber kører godstog??) samt flere af de sidste røde personvogne, muligvis ud fra tesen, hver klub, sit IC-tog??

Så mit ønske til klubber og museer, der endnu ikke har ”ryddet op”: Tal sammen, vis fornuft, fordel, alternativt slagt.

Men man kan jo selvfølgelig så altid få medlemmerne til at betale for en hal, der skal fyldes med vogne, der alligevel aldrig bliver køreklare eller udstillede. Det koster jo kun medlemsindtægter at købe/leje grund og opføre bygninger og bruge pengene her end på det kørende eller udstillede.

Stor ros til Struer for at tage hul på problematikken og spare penge til DET man nu vil/skal bevare. Flot!:-)


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak