Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane skal (gen)åbne på Lolland (Generelt)

af ulca, 21/5 2017, 20:04 (2503 dage siden)

På siden Lollandsbanen-privat.dk bringer manden bag siden et klip fra den lokale avis vedrørende den gamle bane Maribo - Holeby - Rødbyhavn. Her vil jeg dog lige bringe et par bemærkninger:

* Landsforeningen Danske Jernbaner referer til kommunens kommuneplan som de kalder visionær hvad angår transportområdet, idet at det nævnes at man vil re-etablere den gamle Rødbybane, evt. som letbane. Her er jeg for så vidt enig, hvis altså ikke det var fordi at man jvf. kommuneplanen ikke har planer vedrørende en forbindelse til den nye station syd for Holeby, men istedet vil føre banen fra Holeby til Rødby via den gamle tracé. Ikke videre visionært at afkoble Vest- og Midt-Lolland fra den opgraderede bane til Femern, omend at en ændret linjeføring vil betyde at enten skal der etableres en ny station i eller syd for Rødby, eller at strækningen mellem Rødby og Rødbyhavn skal slå et ordenligt knæk mod øst for at ramme den nye station.

* Det nævnes i artiklen at man håber at kunne anvende samme sportype som fra 1874, hvilket ville kunne give nye trafikale muligheder. Først fra 1908 begyndte en udskiftning af strækningsporet til 32 kg/m., hvad der dengang skulle være et (meget) kraftigt for en privatbane; men er det ikke lige i underkanten for en moderne bane, og selvom det kun skulle være en "letbane"? I øvrigt mener jeg også, at man i løbet af 1960erne udskiftede det meste af strækningsporet til 45 kg/m. på Nakskov - Nykøbing F. med brugte DSB skinner (hvor man simpelthen skar de nedkørte ender af, svejsede skinnerne sammen til en større længde, og lagde den slidte "inderside" yderst på nye sveller), men om det også skete på Rødbybanen ved jeg ikke. Men er normen i dag ikke 45 kg/m. eller måske endda 60 kg/m. på visse hovedstrækninger?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak