Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland" (Jernbanen i dag)

af Morten Flindt Larsen, 22/5 2017, 09:46 (2525 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Og et togsæde koster nu en gang stort set det samme at bygge, uanset vognklassen.


Det er ikke korrekt. Generelt differencieres der voldsomt mellem 2. klasse og 1. klasse. Idet komfortniveauet på 2. klasse dog generelt søges øget med større sædeafstand, bedre beslysning og tæpper på gulvene.

i det tyske er der flere ret grundige manualer for, hvad der skal være på 1. klasse hhv 2. klasse. Eksempelvis har "tysken" generelt defineret følgende for 1. klasse i regionaltog:

  • Tæpper på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 1,5 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af borde (istedet for klapborde)
  • Bagagehylder af glas
  • Læselamper
  • Sædebredde 550 mm
  • Sæder betrukket af læder
  • Sæderyggen kan indstilles (lænes tilbage)
  • 2+1 bestoling (grundet de ekstra brede sæder)

På 2. klasse gælder:

  • Laminat på gulvet
  • Stikdåser ved hver plads (typisk 2 siddepladser pr stikdåse)
  • Større andel af "flystole opstilling"
  • Bagagehylder af stål
  • Sædebredde 450 mm
  • Sæder betrukket med velour (nakkestøtte evt med læder)
  • Sædet kan ikke indstilles
  • 2+2 bestoling


Hermed bliver prisen pr siddeplads for første klasse noget større, end for anden klasse. Overskudsgraden på 1.klasses billetter oplyses ikke til at være større, men en del 1. klasses rejsende vil ikke benytte toget, hvis komforten ikke er god nok. Det er altså mere et spørgsmål om at iltrække rejsende nok.

I Fjerntrafik uden statsbetaling, er der ofte 4-5 forskellige komfortklasser, for netop at tiltrække flest mulige rejsende. En af de store "megatrends" der kigges på pt er en exact styring via mobilen, på hvilken komfort klasse du benytter i toget, således at du kun betaler for det valg du træffer ombord på toget - herunder særlige ståpladsarealer, hvor prisen er ekstra lav.

Hejsa,

Mine betragtninger om, hvad et togsæde koster at bygge, går på de danske forhold, ikke de tyske, hvor forskellene er større. Mange af de features, som den tyske 1. kl. manual beskriver, er dansk standard på 2. klasse; f.eks. udbredt brug af faste borde i stedet for klapborde. Og jo, sædemodul og benplads koster naturligvis mere på 1. klasse, ligesom udnyttelsegraden (belægningsprocenten) også er mindre. Når jeg skrev "koster nogenlunde det samme at bygge", så var det ud fra en betragtning om, at der i Danmark godt kan bygges togsæder med er større spænd i produktionsomkostningerne for de to kategorier, end det nu er tilfældet. Som du også selv skriver, vil en del rejsende ikke benytte 1. klasse, hvis komforten ikke er god nok, men som det er nu, i Danmark, oplever jeg, at mange rejsende benytter 2.
klasee frem for 1. klasse, fordi de minimale forskelle, der ef mellem de to komfortniveauer ikke animerer dem til at benytte 1. klasse. De kører eksempelvis på 2. klasse hvileplads, hvor de kan få præcis den samme fred og ro og nogenlunde samme pc-muligheder som på 1. klasse, blot (i princippet) 50 % billigere. Det synes jeh minder lidt om dårligt købmandsskab.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak