Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forskellen på 1. og 2. klasse i "standardtog i Tyskland" (Jernbanen i dag)

af BoergeOf61, Randers C, 22/5 2017, 12:26 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Som du også selv skriver, vil en del rejsende ikke benytte 1. klasse, hvis komforten ikke er god nok, men som det er nu, i Danmark, oplever jeg, at mange rejsende benytter 2. klasee frem for 1. klasse, fordi de minimale forskelle, der ef mellem de to komfortniveauer ikke animerer dem til at benytte 1. klasse.


Forskellene er kun minimale, hvis der er siddepladser på både 1. og 2. klasse. Selv må jeg dog indrømme, at jeg fortrinsvis rejser på 1. klasse i danske tog, når det indgår i en international rejse. En billet til 1. klasse kan bruges på 2. klasse, hvis der ikke er plads på 1. klasse, mens det modsatte koster et tillæg.

De kører eksempelvis på 2. klasse hvileplads, hvor de kan få præcis den samme fred og ro og nogenlunde samme pc-muligheder som på 1. klasse, blot (i princippet) 50 % billigere.


Ja, men en anden forskel er, at passagerer kun er forpligtede til at være stille i en lille del af 1. klasse afdelingen. Tidligere blev 1. klasse endda udvidet med hvileafdelingen i IC3.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak