Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spøgelsesstationerne på Lolland (Jernbanen i dag)

af ulca, 31/5 2017, 10:47 (2522 dage siden) @ LasseG

Holeby station får sideliggende perronspor, men har ikke kunne finde ud af om det også inkludere transversaler.

Men man må da håbe for trafikafviklingen og formode at der kommer transversaler umiddelbart før tunnelmundingen.

Det ser ud til, at der umiddelbart Nord og Syd for Holeby station bliver placeret to dobbeltrettede transversaler (dvs. to sporskifter hvor det afvigende spor er forbundne, således at der kan køres fra såvel nordgående til sydgående spor som også omvendt), og at der mellem sporskifterne til de to sydlige transversaler desuden placeres et kort sidespor.
Desuden lader det til, at der vil blive placeret to dobbeltrettede transversaler ved tunnelportalen på Lolland, og formentlig også på Fehmarn.

Ydermere ser det også ud til, at man to steder vil placere to enkelte transversaler med et ikke nærmere antal kilometers afstand ca. mellem de nuværende Lolland Nord og Lolland Midt.
Længere mod Nord, på Nykøbing F. Vest, placeres der i alt tre transversaler; lidt Nord for Lollandsbanens tilslutning så tog derfra får adgang til det nordgående spor, og lidt længere mod Syd som en dobbeltrettet transversal.

Nord og Syd for Eskilstrup placeres en enkelt transversal, mens at der ikke bliver nogen transversaler ved Nørre Alslev. I stedet bliver Orehoved til fjernbetjent station uden perron, men med et midtliggende spor til overhaling.
På det sidste stykke "nye" dobbeltspor, dvs. den udvidede strækning, Nord for den nye Storstrømsbro bliver der umiddelbart Syd for Masnedsundbroen en transversal til det nordgående hovedspor fra det sydgående ditto, i sydlig køreretning. Desuden bliver der så lidt længere mod en udfletning fra nordgående hovedspor til sporet nærmest hovedbygningen (spor 1) på Vordingborg station, og umiddelbart derefter en transversal fra det nordgående hovedspor til det sydgående (dvs. mellem spor 2 og spor 3 på Vordingborg station).

Alle oplysninger i dette indlæg er hentet fra DJKs blad "Jernbanen" nr. 6/2014 i artiklen "Ringsted-Femern Banen". Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde så detaljerede oplysninger på Banedanmarks hjemmeside.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak