Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Spøgelsesstationerne på Lolland - vigesporslængder (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2017, 10:08 (2508 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Krydsningssporene havde en sporfri længde af 1.070 meter, hvilket med den dengang gennemførte signalmæssige udrustning tillod samtidig indkørsel med tog af en største længde på 835 meter (kilde: Særtryk af "Ingeniøren", nr. 10 - 15. maj 1963).


I Togplan 8 (Ø), bilag 1, gyldig fra 1. november 1985 er blandt andet anført:

"Vigesporenes længde
er er ved udregning af det antal meter vigesporene kan rumme, taget hensyn til de begrænsninger, sikringsanlæggeme sætter.

Trækkraften regnes til 22 m."

Ud for de tre spøgelsesstationer er anført "883 meter".

1) Er der sket et eller andet mellem 1963 og 1985, der gør, at vigesporene er blevet 48 meter længere? eller gælder de 883 meter kun, hvis ikke man anvender samtidig indkørsel?

2) Hvorfor skriver man, at trækkraften regnes til 22 meter? I 1985 (indført 1. februar 1982) anvendte man de eksakte længder på både lokomotiver, togsæt og vogne og lokomotivføreren og togføreren vidste nøjagtigt, hvor langt deres tog var. Jeg synes, at oplysningen om, at trækkraften regnes til 22 meter er med til at forvirre. For er de 883 meter så angivet med eller uden trækkraft? Jeg vil mene, at trækkraftens længde, uanset hvad den er, skal være indeholdt i de 883 meter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
DSB MY1113

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak