Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Spøgelsesstationerne på Lolland - vigesporslængder (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/6 2017, 07:33 (2507 dage siden) @ cslundsten

Krydsningssporene havde en sporfri længde af 1.070 meter, hvilket med den dengang gennemførte signalmæssige udrustning tillod samtidig indkørsel med tog af en største længde på 835 meter (kilde: Særtryk af "Ingeniøren", nr. 10 - 15. maj 1963).


En opmåling på krak.dk giver knap 1040m for både Lolland Syd og Lolland Nord (Lolland Midt er lidt sværere at de detaljer på grundet træer). Frispor er selvfølgelig lidt svært at bestemme på luftfoto men jeg har regnet 125m (120m sikkerhedsafstand plus 5m afstand stød-frispor) bag yderste PU, hvilket passer meget godt med øjemålet. Der er i hvert fald ikke 1070m, men jeg husker tallet fra en gammel artikel. Der er 790m mellem yderste PU-signaler så det må være tilladt for bagenden at hænge udenfor.


Ud for de tre spøgelsesstationer er anført "883 meter".


Der er 913m fra frispor til yderste PU i modsatte ende. Derfra skal så trækkes standsningsafstand til signal og standsningsusikkerhed. I "gamle dage" var det 30m+30m men nu om dage anvender man tit en mere praktisk tilgangsvinkel. Det er ikke utænkeligt at man har sagt 30m som totaltillæg.

Tommelfingerreglen for nyttelængde af togvejsspor siger at man skal trække 90m fra frisporlængden, 30m observationsafstand til signal, 30m standsningsusikkerhed og endelig 2x15m "diverse" til signaltekniske forhold. Men det er blot en generel regel og de pågældende stationer er af noget usædvanlig udformning.


1) Er der sket et eller andet mellem 1963 og 1985, der gør, at vigesporene er blevet 48 meter længere? eller gælder de 883 meter kun, hvis ikke man anvender samtidig indkørsel?


De gamle 835m var vel en generel maksimallængde, noget med 150 aksler á 5,5m. Det var ikke noget specifikt for pr. station. Men de to stationer jeg opmålte er meget ens og anlagt på bar flad mark (der har næppe været lokale forhold der påvirkede projekteringen) så deres udformning er helt sikkert ikke tilfældig.


Hvis vi går lidt længere tilbage i tiden, nærmere bestemt 22. maj 1977, blev vigesporslængden opgjort i aksler og vi kan her se, at de tre stationer kunne rumme 155 aksler á 5,7 meter (= 883,5 meter) plus 22 meter trækkraft = i alt 905,5 meter.

Det må betyde, at de nye regler, der foreskrev, at der kunne være 883 meter, er angivet ekskl. trækkraft. Det synes jeg bare ikke er formuleret ret godt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]De gamle regler, hvoraf det tydeligt fremgår, at den anførte vigesporskapacitet er ekskl. trækkraft.

[image]Gyldig fra 22. maj 1977. Jeg går ud fra, at "Lts" er en slåfejl.

[image]Den nye formulering, der - efter min mening - er noget uklar: Er de 883 meter inkl. trækkraft eller ekskl. trækkraft. Det viste sig så, at der må være ekskl. trækkraft.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1127Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak