Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Indvielsesdagen for den nye bane over Køge. (Generelt)

af gaest, 29/6 2017, 08:31 (2486 dage siden)

Tillad mig, jeg har kigget lidt i min krystalkugle for at se hvordan indvielsen af den nye bane over Køge til Ringsted kommer til at foregå.

Det er måske politisk og fagligt ukorrekt, men lad os nu først se hvordan det kommer til at gå.

Humor kan forekomme.

Indvielse af den nye bane Ringsted via Køge

Hovedbanegården:
Flagene vajer på Hovedbanen og de fleste andre stationer i første distrikt. På Hovedbanegården er der gjort klar til at sende indvielsestoget festligt af sted fra spor 5. Ude på Belvedere er man blevet færdige med at udsmykke indvielsestoget. Det er to sammenkoblede MR sæt. Man havde ikke andet der kunne køre. Man har gjort hvad man kunne for at toget skulle se præsentabelt ud, ikke blot nummeret, men også DSB logoet er blevet vasket rene. Resten har man søgt at dække med flag og guirlander.
Det er tid til at køre indvielsestoget til perron. Mod forventning kommer man ind i spor 8. En fremsynet sjæl har sat sedler i vinduerne på MR togenes døre hvor der står "Bestilt særtog, kun adgang for særligt indbudte" Informationstavlerne på perronen siger at toget skal køre til Nivå.
Ved spor 5 er ministeren med portefølje, transportordførere, rådgivende ingeniører, DSB og Banedanmarks ledelse, pressen, jernbaneenthusiaster, og almindeligt nysgerrige mødt op. Et IC4 tog bliver kørt til perron. Det obligatoriske røde bånd bliver spændt over spor 5, og talerne begynder. Der er valg i luften, så talerne varer lidt længere end planlagt. Informationstavlerne ved spor 5 siger slet ikke noget.
Klokken falder i slag, indvielsestoget skal køre. MR toget afgår fra spor 8 helt uden passagerer, der var ingen på perron der følte sig inviteret, eller skulle til Nivå. Røgen fra MR toget lægger sig tykt over perronerne, så ingen ved spor 5 ser det flagsmykkede tog køre. MR toget kommer dog ikke langt, for der kan ikke stilles signal til den nye bane. Det midlertidige signalsystem kan ikke finde ud af det, og det nye signalsystem kan slet ikke noget. Toget bliver stående i en sporudfletning og blokerer en tid alt trafik ud af Hovedbanegården.
Ved spor 5 fortsætter talerne. Lokoføreren i IC4 toget er noget forundret, men han har ikke fået signal, og de ævler stadig, så der må vel være en grund.
Det står klart at MR toget ikke kan køre via Køge som planlagt, så det besluttes at lade det køre via Roskilde. Da det lykkedes at få MR toget til at fortsætte, kan der nu stilles signal til toget i spor 5, få sekunder efter at den røde snor er blevet klippet over. Lokoføreren accepterer at der så alligevel var en mening med det hele, men 10 år ved banerne har lært ham ikke at forsøge at finde ud af hvilken mening. Ministeren med portefølje, de transportpolitiske ordførere, DSB og Banedanmarks ledelse, pressen, mfl stiger ind i IC4 toget som nu er temmelig fyldt op. Dette afgår fra spor 5 med nogle minutters forsinkelse.

I Roskilde:
Undrer ventende passagerer over at nogle folk fra et reklamebureau kommer løbende og begynder at sætte streamere med "Køge Nord"som dækker stationsskiltene der ellers naturligt nok plejer at vise "Roskilde"

På Køge Nord
Står en velkomstkomite og stirrer ud lags skinnerne efter det indvielsestog der faktisk skulle have været her nu. Ingen lægger mærke til en diskret togbus der gør et kort ophold foran stationen. Informationstavlerne viser ingen ting.

I Roskilde

Triller et noget rustent men dog oversmykket MR tog stille gennem stationen uden at stoppe. Straks det er passeret går folkene fra reklamebureauet i gang med at pille streamerne med Koge Nord ned, så stationsskiltene nu igen viser Roskilde.

I Ringsted
Står modtagelsekomiteen parat, i form af lokalpolitikere, et dinér transportable, et hornorkester, pressen, samt jernbaneenthusiaster klar til at modtage indvielsestoget. Der ses nu røg i horisonten, så de kører åbenbart med damp i dagens anledning. Men det står klart at indvielsestoget ikke kommer til den perron hvor modtagelseskomiteen venter, så der bliver trængsel når lokalpolitikere, pressen, hornorkester, dinér transportable, jernbaneenthusiaster, mfl alle på en gang skal over på den anden perron. Informationstavlerne skriver ikke noget.
På Køge Nord
venter man stadig på indvielsestoget, alle stirrer ud langs de nye skinner, toget må da komme lige om lidt.

I Ringsted
Er indvielsestoget nu ankommet, men udover personalet er toget tomt! Der bliver travlt ved mobiltelefonerne.

På SÆRBLADET's redaktion
Er der travlhed, meget mere end ellers. På en skærm ses et hastigt fremstillet udkast til en udhængsseddel:

POLITIKERE BORTFØRT FRA INDVIELSESTOG!

Det her kommer til at sælge. Man forventer et stort salgstal, de er travlt ved telefonerne, for man må have mere baggrundsmateriale. Mon nogen forlanger løsepenge? Men hvem vil dog betale løsepenge for nogen håbløse politikere, ledere, og ingeniører?

I Kalundborg
Står Ministeren med portefølje, transportordførerne, DSB og Banedanmarks ledelse, de Rådgivende Ingeniører, repræsentanter for entreprenørerne, og pressen på perronen. Mange af dem har fået knubs, fordi IC4 toget havde en hård ankomst på grund af at bremserne ikke kunne klare overlæs, sporstopperen og togets front havde en mindre træfning ved ankomst. Informationstavlerne viser meget passende "Pas på gennemkørende tog". Desuden har de fleste fået en kontrolafgift på 750 Kr, fordi deres invitation til indvielse af Køge-Ringsted banen ikke er gyldige til dette tog. Politikerne er forargede, selv om regningen for konrolafgifterne naturligvis ryger direkte videre til skatteyderne. Dét her poster vi ikke flere penge i! DSB og Banedanmarks ledelse, samt de rådgivende ingeniører finder at situationen taget i betragtning er det bedste de kan gøre lige så stille at forsvinde til fods fra stationen.

På Køge Nord
Står de stadig og holder udkig efter invielsestoget. Det kommer nok lige om lidt.

I Ringsted
Hygger indvielsestogets personale, lokalpolitikerne, hornorkesteret, samt pressen og jernbaneenthusiasterne sig ved dinér transportable, ellers bliver den gode mad jo ødelagt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1045
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak