Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 2/7 2017, 21:53 (2461 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

En lille rettelse/tilføjelse.

6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.


Ja, det får jeg det også til. 182,3 m ifølge materieldatabasen på dette netsted. Forklar gerne, hvorfor du vil have, at lokomotivet skal kunne være ved perronen. De seks vogne har en længde på tilsammen 4 * 26,8 m + 26,8 m + 27,3 m = 161,3 m.

160 m perroner er rigeligt. Som jeg forstår det, bliver Nordvestbanen betjent med nye ellok og op til 6 dobbeltdækkervogne. 2 x MG er rigtignok 172 m lange, men da indstigningsdørene ikke er placeret helt ude i togets snude men i midten af hver vogn, skal en togstamme med 2 MG kun holde 6 meter uden for perron i hver ende - rigeligt til at alle togstammens 8 indgangspartier kan betjene den 160 m lange perron. MG forventes i øvrigt ikke anvendt efter 2024. 200 meter lange perroner er en fremtidssikring, så også 2 stk. nye eltogsæt på i alt 220 m kan betjene perronerne.

Den ca. 110 km lange strækning fra Kalundborg til Kbh. H kræver lige akkurat en gennemsnitshastighed på 110 km/t for at tilbagelægge strækningen på en time. Med en stræknings- og toghastighed på 160 km/t burde dette kunne realiseres med hurtigtog, der kun stopper i Holbæk, Roskilde og evt. 1-2 andre steder undervejs. Så vil der for alvor være nye tider på Nordvestbanen. Håber man hastighedsopgraderer Holbæk-Kalundborg til 160 km/t ligesom Køge-Næstved. Det vil virkelig revolutionere pendlertrafikken.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak