Kalundborg Øst - nu med fordyrelse og (for) kort perron (Trafikpolitik)
En lille rettelse/tilføjelse.
6 dobbeltdækkervogne (B-B-B-B-Bk-ABs) + ME er ca 182 meter lang.
Ja, det får jeg det også til. 182,3 m ifølge materieldatabasen på dette netsted. Forklar gerne, hvorfor du vil have, at lokomotivet skal kunne være ved perronen. De seks vogne har en længde på tilsammen 4 * 26,8 m + 26,8 m + 27,3 m = 161,3 m.
160 m perroner er rigeligt. Som jeg forstår det, bliver Nordvestbanen betjent med nye ellok og op til 6 dobbeltdækkervogne. 2 x MG er rigtignok 172 m lange, men da indstigningsdørene ikke er placeret helt ude i togets snude men i midten af hver vogn, skal en togstamme med 2 MG kun holde 6 meter uden for perron i hver ende - rigeligt til at alle togstammens 8 indgangspartier kan betjene den 160 m lange perron. MG forventes i øvrigt ikke anvendt efter 2024. 200 meter lange perroner er en fremtidssikring, så også 2 stk. nye eltogsæt på i alt 220 m kan betjene perronerne.
Den ca. 110 km lange strækning fra Kalundborg til Kbh. H kræver lige akkurat en gennemsnitshastighed på 110 km/t for at tilbagelægge strækningen på en time. Med en stræknings- og toghastighed på 160 km/t burde dette kunne realiseres med hurtigtog, der kun stopper i Holbæk, Roskilde og evt. 1-2 andre steder undervejs. Så vil der for alvor være nye tider på Nordvestbanen. Håber man hastighedsopgraderer Holbæk-Kalundborg til 160 km/t ligesom Køge-Næstved. Det vil virkelig revolutionere pendlertrafikken.