Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB mangler tog (Generelt)

af esni, Frederikssund, 8/7 2017, 17:23 (2483 dage siden) @ Peter Christensen

Det er rigtig nok at Eg ikke var tiltænkt til passagertog, men man kunne godt bruge dem i dobbelt dækker toget, man bruger jo Ea, de få som DSB har tilbage.


Har EG ZWS i en version, som er forenelig med DD-vogne?
Ikke mig bekendt.....og med dagens godkendelsescirkus, så skal du heller ikke sætte næsen op efter det. Mig bekendt har EG ALDRIG været tiltænkt persontog, men skulle du ligge med dokumentation som viser det modsatte, så læser jeg det gerne således, at den kedelige misforståelse kan rettes.

Iøvrigt, så er det DSB, som har DD-vognene og DB, som har EG.
Der er således tale om to FORSKELLIGE firmaer og hvis du keder dig, så må du gerne begynde at forfatte et brev til DB om hvorfor det er en fortræffelig idé, at DERES loko skal bruges foran en anden operatørs tog. Bare lige for at forventningsafstemme, så skal du næppe regne med at få svar på sådan en henvendelse.....

Yep - EA er ikke brugt ret meget; selv DSBs egne oversigter viser at de er noget svingende i MDBF. Umiddelbart vil jeg mistænke flere års misligeholdelse - for IC4 kommer jo snart lød mantraet i mange år (uden at det hjalp synderlig). Ja, det er kritisabelt med den manglende vedligehold, men det er de store ressourcer på at bringe dem i stand også, for resultaterne er ligesom udeblevet.
Det er sq lige før at det havde været billigere at lease 3 TRAXX (med vedligehold).
Skulle Bumletrans vinde udbuddet på nye elloko, jamen så købes maskinerne blot.
Skulle SKODA vinde, og DSB ønsker en homogen flåde, jamen så opsiges leasingkontrakten og maskinerne afleveres.

Du har ret i at det næppe sker.

Skulle det alligevel ske at DB leaser eller sælger EG til DSB, så kan min fantasi finde på flere grunde:

  • DSB var så presset, at de tilbød en så god pris at DB bare slog til
  • DSB afstod kanaler imellem Taulov og Vigerslev som en del af handlen
  • En serie på 13 stik, der kun må bruges imellem Hamborg og Malmø er operationelt besværlig for DB.
  • Hvis DSB leaser dem, så returneres de med ETCS og DK-STM, hvis dette stadig er relevant til den tid
  • DSB overdrager DK-ATC (fx ex IC2 eller IC4) til DB, så flere Traxx2 kan ombygges til kørsel i DK

Alt dette er gæt og fri fantasi


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak