DSB mangler tog (Generelt)
Hvis man "virkelig" ville tage kunderne alvorligt, havde DSB nok indført et særligt togsystem mellem København og Roskilde (uden stop i Trekroner og Hedehusene), så pendlerne altid vidste hvilke tog, der var plads i - både siddepladser og cykelpladser. Istedet tæller strækningen København - Roskilde ikke med i statistikkerne om overbelægning "fordi der er mange tog at vælge imellem" (nok rettere: Fordi alle togene er overbelagte).
DSBs trafikkontrakt med Ministeriet er stort set defineret af DSB selv, så det er ikke et politisk pres, der har gjort, at man ikke ønsker at gøre nok for pendlerne her.
Omkring cykler i fjerntog, ville den simpleste ting jo være, at indsætte en dobbeltdækkerstamme mellem København og Aarhus een dobbeltur hver dag i sommerferien, og så rydde underetagen i flere af vognene, og henvise alle cykelrejsende til dette "Interegionale" tog istedet for at pille hårdt efterspurgte sæder ud af de ordinære tog. Da store dele af trafikken alligevel holder "sommerferie" (også en DSB opfindelse i kontrakten), bør der være materiel nok at finde til sådan et forsøg. Det er efterspurgt flere gange - endda på ministerniveau - at der indføres en bedre sammenhæng for personer, der ønsker at tage cyklen med på ferie. Der kan måske ligefrem findes en betaling for det fra politisk hold...
For Fremtidens Tog er det interessant, at "fjerntog ikke er egnede til cykelmedtagning" - det strider jo lidt med DSBs ide, om netop at anskaffe Fjerntog til at køre "det hele"