Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB mangler tog (Generelt)

af Gæst1, 10/7 2017, 16:54 (2454 dage siden) @ Scharfenberg

Men hvad så med pendlerne fra Trekroner og Hedehusene??? :-( I øvrigt findes der stort set allerede et sådan regionalstogssystem: Fx RE 3563 mod Kalundborg, der mellem Kbh. og Roskilde kun standser i Høje Taastrup. Rejsetid: 21 minutter. Det er 1 minut hurtigere end IC-togene, der jo både standser i Valby og Høje Taastrup.

Efter mere end 20 års pendlen på strækningen, kender jeg godt alternativerne. Jeg efterlyser her et dedikeret lukket system mellem København og Roskilde, så siddepladserne ikke tages af folk, der kommer "udefra", og systemet ikke påvirkes at forsinkelser fra Ringsted eller Nordvest. Blot en enkelt gang i timen...og jeg vil hellere hurtigere frem end standse i Hedehusene og Trekroner.. Det er Holbækmotorvejen, der skal konkurreres med her...

Jeg har pendlet en del på den strækning, og i ni ud af ti tilfælde er det muligt at få en siddeplads i myldretiden. Især hvis man prøver at undgå IC-afgangene. Ja, der er mange med toget i myldretiden, men at sige, at alle tog mellem Kbh. og Roskilde er overbelagte passer simpelthen ikke

Ja, jeg ved det godt. Jeg er åbenbart vildt uheldig. Men det er rigtigt, at jeg sjældent står længere end til Valby om morgenen eller trekroner om eftermiddagen.

Jeg kan finde mindst 10-20 embedsmænd og politikere, der ikke er helt enige med dig i det ;-)

Fair nok. Jeg kan finde mindst lige så mange, der er enige med mig :-)

Det forslag har jeg hørt før. Et lignende forslag "hvorfor indsætter Movia ikke bare nogle særlige barnevognsbusser på linje 5A (nu: 5C), så der altid er plads til barnevogne i myldretiden". Interessante forslag. Men er de realistiske?

Du har ret. Det er indtil flere år siden, DSB tilbød et sådan produkt, og der er mange ting, DSB kunne i forrige trafikkontrakt, som vil være komplet urealistiske nu...

Planen er vist at købe det samme litra som fjerntog og regionaltog men med forskellig indretning, da de togrejsende jo har forskellige behov afhængig af, om de rejser mellem fx København og Aarhus eller København og Holbæk. De nye fjerntog vil derfor ikke nødvendigvis have oceaner af plads til cykler (som primært er efterspurgt i sommerferien) men primært have fokus på komfort (siddepladser og plads til bagage). Ideelt set vil de nye tog have fleksibel indretning, så de bl.a. kan tilpasses forskellige (årstids)behov.

Hvordan med cykelmedtagningen i S-tog? Her skifter man jo ikke interiør om vinteren? Til gengæld meldes der jo om passagervækst båret af muligheden for gratis cykler. Pudsigt nok at det giver mening at tilbyde gratis cykelmedtagning fra Køge, Frederisksund, Farum og Hillerød til København, men ikke fra Helsingør eller Roskilde....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak