Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 (Generelt)

af Scharfenberg, 13/7 2017, 15:35 (2471 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg fik engang en forklaring om, at en del af problematikken i Aarhus er at Banedanmarks normgrundlag adskiller sig fra det gængse i Europa. Angiveligt skulle kravene i Danmark være væsentlig skærpede ift. hvad man accepterer i vore nabolande. Altså at der skal være mere luft over skinnerne.

Er der nogen som har kendskab til det?

Mener at Banedanmark langt hen ad vejen (sporene) følger europæiske standarder. Tror at Aarhus-problemet stammer fra en tid, hvor elektrificeringen på den danske fjernbane lå meget langt væk. Apropos små fritrumsprofiler for køreledninger: Se løsningerne fx på Boulevardbanen (S-tog og fjerntog), hvor strømskinne af valgt på S-banen (bl.a. valgt pga. kort afstand mellem togene, større slid på køreledningen og brug for meget strøm i systemet). Fjerntog har dog et almindeligt bæretov/køretråd, som så hænger forholdsvist tæt på "loftet", og eltogenes pantografer og sænket en del, når de kører på Boulevardbanen.

Men man har åbenbart - mere eller mindre tilfældigt - fremtidssikret Boulevardbanen mht. elektrificering, for der er højere til loftet end på Aarhus H.

Et andet sted i Jylland med meget lavt til "loftet" er i Esbjerg under det nye butikscenter Broen. Men selv om der er lavt der, er det vist knap så lavt som Aarhus H. Det er lige før, at IC4 - der er en smule højere end IC3 - ikke kan være under Aarhus H. :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak