IC4 (Generelt)
Det nye center i Esbjerg opfylder de gældende krav for elektrificering af "øvrige spor, v<80 km/h" som er 5475 mm plus 100 mm tillæg til fremtidig sporvedligeholdelse.
Mange af de ældre broer på de elektrificerede strækninger i Danmark opfylder også kun dette krav.Ved en eksisterende bro på en ikke-elektrificeret strækning, som Bruuns bro i Aarhus, er højdekravet kun 4800 mm.
Indtil revision januar 2014 af fritrumsprofilnormen var 5475 mm plus 100 mm tillæg pga. sporvedligeholdelse generelt gældende på elektrificerede baner eller baner, der forventes elektrificeret. De nye vejoverføringer på Sydbanen og Nordvestbanen opført 2009-2012 har alle et fritrumsprofil på 5575 mm.
Det er derfor meget underligt at revision januar 2014 ændrer dette forhold til 5780 mm + 100 mm tillæg for 80 < v < 200 km/t.
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/