El til Esbjerg - hvad sker der? (Jernbanen i dag)
I realiteten er det spild af togmateriel at erstatte IC3 togsættet med IR4 på strækningen København-Esbjerg, jeg har endnu ikke oplevet en udsolgt afgang, når vi ser bort fra jul og andre helligdage hvor mange rejser. Det er nok snarere af rent politiske grunde, at man et nødt til at køre med el-tog til Esbjerg, så skiftet til IR4 er i praksis uundgåeligt, hvis DSB ikke skal til møde i transportministeriet.
I den rigtige realitet så sparer DSB togmateriel på elektrificeringen til Esbjerg PUNKTUM !
Det kan da godt være at DSB sparer togmateriel, men hvis man ved den besparelse indsætter for mange pladser imellem København og Esbjerg, så må de pladser jo tages et andet sted fra, med mindre at besparelsen i togmateriel frigiver præcist det antal pladser man tilfører København-Esbjerg.
Men hvordan realiteten er, må du da gerne forklarer mig og sikkert også andre, du sidder åbenbart inden med den viden.
Det er vel stadig de IR4 togsæt der i dag bruges til København-Ringsted løbene der overføres til København-Esbjerg, men hvad skal så køre København-Ringsted løbene ?