Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slovakiske nattogssystem - inspiration til Danmark? (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 15/7 2017, 22:17 (2470 dage siden) @ kasper2406

Det primære problem er nok, at der ikke har kørt indenrigs nattog de sidste 20 år i Danmark. Der kører godt nok et natligt InterCitytog, men derudover skal markedet bygges op fra bunden.

Et andet problem er køretiderne. 6 timer ved det hurtige tog er lige lidt nok, hvis man skal kunne nå at få sovet ordenligt. Derudover betyder den meget sene afgang og meget tidlige ankomst, at en del passagerer må tilbringe flere timer med at vente før og efter turen. Simpelthen fordi toget afgår længe efter og ankommer længe før almindelige åbningstider. Men for folk der skal møde på arbejde efter at have været på weekend eller lignende, kan det selvfølgelig være en fordel.

Ophold undervejs kan så give mere tid til at sove men kan også give anledning til underen og uro hos dem, der ikke er vant til turen. For hvorfor bliver toget ved med at holde på en station et sted i provinsen, uden at der tilsyneladende sker noget?

Endelig er der så økonomien. Et nattog kører i sagens natur kun en gang i døgnet og tjener ingen penge om dagen. Der skal personalet så til gengæld i gang med at gøre hele toget rent og lægge rent betræk og tæpper på alle sengene. Det koster og vil kunne mærkes på billetprisen. I Norge betyder det f.eks. et tillæg på 930 NOK for en tur.

Med venlige nattog-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak