Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slovakiske nattogssystem - inspiration til Danmark? (Generelt)

af Scharfenberg, 15/7 2017, 22:45 (2475 dage siden) @ kasper2406

Det er altid godt at søge inspiration i udlandet.

En af mine knap så gode nattogsture var mellem Malmö-Göteborg-Stockholm ca. år 2000. Dejlige byer alle tre, og nattogsstemningen var helt klart lige som den burde være, men jeg vågnede en del undervejs bl.a. pga. en del rangering.

Mine to bedste nattogsture var mellem Skt. Petersborg og Moskva ca. 2006. Gamle men meget komfortable tog, der nok ikke stoppede så mange gange undervejs. Jeg sov i hvert fald hele vejen.

Sov godt gjorde jeg også i nattoget fra Paris til Hamborg i 2014 på 1. klasse. Op til 200 km/t i Frankrig og vist nok også Tyskland. Virkelig skøn morgenbuffet på sengen.

Og så var der nattogene mellem Hamborg og bl.a. Rom i 90'erne. Rendyrket køreglæde :-D

Om vi har nattog i Danmark afhænger nok af, hvordan man definerer det. Følgende tre afgange i retning øst-vest kører ret beset om natten:

* IC 230: Afg. Kbh. H 22.55, ank. Aarhus H 3.05 (med et ophold på 34 min.) og ank. Aalborg 5.09

* IC 1601: Afg. Kbh. H 0.45. Ank. Aarhus H 4.06 (med et ophold på 15 min.) og ank. Aalborg 5.52

* IC 1609 afgår fra Kbh. H kl. 2.45 og ankommer til Aarhus H 6.06 (med et ophold på 15 min.) og Aalborg 7.52.

Så vidt jeg ved, kører disse afgange med IC3 (evt. IC4), hvor det er muligt at læne sædet en smule tilbage. Det giver formentlig ikke en fantastisk søvn, men det er nogenlunde samme komfort som i de store langdistanceflyvere som fx Airbus A330. Måske endda bedre end fly, hvis man synes, at IC3's nakkestøtte og nakkepude giver bedre komfort. Det vil jeg nok mene, at de gør.

Defineres nattog som tog med ligge og/eller sovevogne, har vi ikke nattog i Danmark. Henset til omkostningerne ved et sådan særskilt togsystem med særligt materiel og henset til de relativt korte afstande herhjemme, tror jeg ikke, at nattog i traditionel forstand har nogen gang på jord i Danmark. Kunne godt tænke mig at se slovakkernes forretningsmodel for deres nattog. Det løber næppe rundt. Kan du nogenlunde huske belægningsgraden i de slovakiske nattog?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak