Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slovakiske nattogssystem - inspiration til Danmark? (Generelt)

af Gæst1, 16/7 2017, 10:47 (2469 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Den ønskede kørsel ligger i dag åben for alle, der måtte have lyst. At ingen gør det, skyldes udelukkende, at der "ikke er penge i l.....".

Både og. Om der er penge i et nattogskoncept i Danmark tør jeg ikke spå om, men rammebetingelserne taler imod det. Ja, alle operatører kan frit vælge at køre for egen regning, men der er flere ting, der ikke umiddelbart er på plads, for at fri trafik kan gennemføres:
Storebæltsafgiften (hvor tunnellen iøvrigt i dette tilfælde begrænser brugen af materiel til tunnelgodkendte vogne med høj brandsikkerhed) er udregnet og politisk fastsat ud fra en tilbagebetalingstanke, der baserer sig på, at kun DSB kører passagertog (staten fodrer sig selv her)
Rejseplanen får sine køreplaner fra DSB (der her antages at være konkurrent). Der har været perioder, hvor SJs tog til Goteborg ikke er med på rejseplanen, mens DSBs er
Rejsekortet er grundliggende ikke designet til valg mellem flere operatører på samme strækning, så du skal nok have dit eget billetsystem...
Trafikinformationen er et fælles DSB -BDK koncept, hvor der er uvist, om en privat operatør kan være med.
DSB ejer stationerne som passagerer skal igennem, og ejer også forsyningen af el og vand samt toilettømningen.

Rammebetingelserne er altså præget af, at man skal samarbejde meget med DSB, som man samtidig konkurrerer imod.

P.s: jeg forudsætter her at et privatdrevet nattog mellem Købenavhn og Aalborg køres med sidde-, ligge- og sovevogne, og at toget også kører en dagtur med sidde- og liggevognene (i dagstilling), for at udnytte materiellet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak