Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog i Danmark (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/7 2017, 12:29 (2475 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Blot tre bemærkninger:

Siden sidst er der sket en hel del indenfor 200-250 km/t segmentet, men det er endnu ikke modent/stabilt nok til offentliggørelse. Da traditionelle 200 km/t produkter generelt presses af "tunede 160 km/t togsæt", forventes 200 km/t tog generelt at rykke til 230-250 km/t. Det er derfor ikke utænkeligt, at listen over togmateriel til Timemodellen kan udvides i løbet af nogle år. Herunder med lok-vogne til 230 og måske endda 250 km/t, idet maks hastigheden for tog med styrevognen forrest i køreretningen er 230 km/t (sidevindsstabilitiet) og iøvrigt pt kun med max 270 kN effekt fra lokomotivet (gammel regel ingen tør udfordre). Når personvognene trækkes (eller køres med lok i hver ende) kan man trække med 300 kN og 250 km/t...

Ideen med to motorvogne og mellemvogne som i TGV Duplex skyldes kravene til sidevindsstabilitiet. Dobbeltdækkertogsæt kan komme op omkring 250 km/t med "distribueret trækkraft". Ved højere hastigheder skal der et lokomotiv i hver ende, for at stabilisere toget. Men som det ses af min første kommentar sker der ting og sager her...

I forhold til kørsel med nedrigget forreste enhed,som du foreslår ift Aarhus, så har vores ZEFIRO i Italien "freciarossa 1000" (ikke nødvendigvis stavet korrekt her) fået tilladelse til at køre netop på denne vis - iøvrigt rent teknisk i grænseoverskridende trafik.
Det er dog i forbindelse med et særtog for den katolske kirke til den ikke elektrificerede station i Vatikanstaten, hvor Paven tog imod "jordskælvsramte børn", så mon ikke sikkerhedsgodkendelsen har været relativ nem at få. Men konceptet virker altså :-) For lokomotivtrukne tog er kørsel i sandwich konfiguration dagligdag i Holland og Tyskland.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak