Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slovakiske nattogssystem - inspiration til Danmark? (Generelt)

af Scharfenberg, 16/7 2017, 13:34 (2473 dage siden) @ Gæst1

Storebæltsafgiften (hvor tunnellen iøvrigt i dette tilfælde begrænser brugen af materiel til tunnelgodkendte vogne med høj brandsikkerhed) er udregnet og politisk fastsat ud fra en tilbagebetalingstanke, der baserer sig på, at kun DSB kører passagertog (staten fodrer sig selv her)

Private operatører skal også betale broafgift. Det følger af lovgivningen. DB Cargo betaler også broafgift.

Rejseplanen får sine køreplaner fra DSB (der her antages at være konkurrent). Der har været perioder, hvor SJs tog til Goteborg ikke er med på rejseplanen, mens DSBs er

Rejseplanen får køreplanerne fra alle landets kollektive trafikselskaber og togselskaber. Og som noget nyt også fra fremmede operatører i fri trafik.

Rejsekortet er grundliggende ikke designet til valg mellem flere operatører på samme strækning, så du skal nok have dit eget billetsystem...

Ud fra et kundeperspektiv er rejsekort netop designet til ikke at skelne mellem operatører - kun i forhold til indtægtsdeling.

Trafikinformationen er et fælles DSB -BDK koncept, hvor der er uvist, om en privat operatør kan være med.

Nej, BDK er forpligtet af EU-lovgivningen ligesom DSB til at stille infrastruktur, stationer og trafikinformation mv. til rådighed for alle operatører på lige vilkår. Gør de ikke det, kan EU-domstolen føre traktatbrudssag mod den danske stat.

DSB ejer stationerne som passagerer skal igennem, og ejer også forsyningen af el og vand samt toilettømningen.

Se ovenfor.

Rammebetingelserne er altså præget af, at man skal samarbejde meget med DSB, som man samtidig konkurrerer imod.

Se ovenfor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak