Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Middelhavet rundt 2017 - Nimes (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/7 2017, 15:58 (2474 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som tidligere nævnt, skulle vi skifte tog i Nimes. Stationen har nogle megalange perroner og havde intet problem med at ekspedere et TGV-tog bestående af 20 enheder.

Stationsbestyreren ("den fungerende") iført kasket med rød hattepuld deltager aktivt i togenes ekspedition, der bl. a. indebærer manuel brug af personlig trillefløjte. Der fløjtes allerede INDEN togankomst for at advare passagererne om, at tog er under indkørsel. Og skulle nogen spørge om køn og størrelse på den fungerende, kan det oplyses, at der var tale om en meget lille og meget ung kvinde.

Det virker i øvrigt pudsigt, at der anvendes "manuel trillefløjte" ved togafgang for et tog, der kan køre 320 km/t.

Sporene har ikke numre - de har bogstaver. De fire perronspor hedder A, B, C og E. Andre må fortælle historien bag det manglende spor "D".

Nimes er en meget smal men også meget lang station. Under udkørsel passeres maskindepot med stor drejeskive og en større rangerbanegård. Sikringsanlægget er åbenbart af ældre dato, for jeg observerede signalposter benævnt både "3" og "4" og "F" og der har sikkert været flere, som jeg ikke fik øje på.

Nedenstående fotos viser øverst hovedbygningen set fra nordvest og nederst ses spor "A", perronafsnit "Y", set mod sydvest.

Begge fotos: Nimes, lørdag 15. juli 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak