Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slovakiske nattogssystem - inspiration til Danmark? (Generelt)

af Gæst1, 16/7 2017, 20:36 (2447 dage siden) @ Scharfenberg

Private operatører skal også betale broafgift. Det følger af lovgivningen. DB Cargo betaler også broafgift.

Naturligvis - det anfægter jeg jo heller ikke. Jeg anfægter, at den politisk bestemte afgift for passagertog, ikke er fastsat ud fra et ønske om fri trafik - endsige et indblik i kommerciel virksomhed - og derfor står i vejen for en eventuel aktør, der "bare kan komme og prøve", som var det indlæg jeg svarede på.

Rejseplanen får sine køreplaner fra DSB (der her antages at være konkurrent). Der har været perioder, hvor SJs tog til Goteborg ikke er med på rejseplanen, mens DSBs er

Rejseplanen får køreplanerne fra alle landets kollektive trafikselskaber og togselskaber. Og som noget nyt også fra fremmede operatører i fri trafik.

Jeg er udmærket klar over, at busselskaber (og delebiler) er med i Rejseplanen, men det var mit indtryk, at den tekniske køreplansfil, der indeholder alle tog på statens jernbanenet tilsendes Rejseplanen fra DSB - og dermed ikke umiddelbart indeholder alle tog. Filen burde sendes fra Banedanmark, der i mine øjne burde have en større rolle her. Men jeg indrømmer blankt, at det ikke er noget jeg arbejder med til dagligt, så forhåbentlig tager jeg da fejl.

Rejsekortet er grundliggende ikke designet til valg mellem flere operatører på samme strækning, så du skal nok have dit eget billetsystem...

Ud fra et kundeperspektiv er rejsekort netop designet til ikke at skelne mellem operatører - kun i forhold til indtægtsdeling.

Hvilket kundeperspektiv? Rejsekortet er "opfundet" i 1990erne, hvor ingen havde fantasi til at forestille sig, at kunden kunne vælge mellem to leverandører på samme strækning. Hvis "Rød Billet" indsætter tog mellem København og Aalborg, vil jeg da være ked af, at skulle betale DSB pris for turen. Kortet kan sikkert ændres til det, men som du skriver, er det ikke forudsætningen

Trafikinformationen er et fælles DSB -BDK koncept, hvor der er uvist, om en privat operatør kan være med.

Nej, BDK er forpligtet af EU-lovgivningen ligesom DSB til at stille infrastruktur, stationer og trafikinformation mv. til rådighed for alle operatører på lige vilkår. Gør de ikke det, kan EU-domstolen føre traktatbrudssag mod den danske stat.

Jeps, men der er fælles trafikinformation, fælles teams og lige lidt for meget "fælles" i forhold til et åbent marked

DSB ejer stationerne som passagerer skal igennem, og ejer også forsyningen af el og vand samt toilettømningen.

Som lige præcis understreger min pointe. Jeps, der er "modtagepligt" osv osv, og det kan sikkert også fungere til en vis grad. Men hvis du ser hvad der sker indenfor godstransporten (herhjemme mest tydeligt i Taulov), så bygger de forskellige logistikvirksomheder egne eller neutrale terminaler, fordi de andre terminaler opereres af en konkurrent, der hermed får et unikt billede af sin konkurrents logistik og produktions set-up. Jeg er med på at DSB skal tage imod, hvis der kommer nogen private, men hvor mange private vil konkurrere med DSB, når betingelsen er, at DSB er med inde i dit produktionsloop som underleverandør?

Rammebetingelserne er altså præget af, at man skal samarbejde meget med DSB, som man samtidig konkurrerer imod.

Se ovenfor.

Nemlig. Se ovenfor


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak