Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 17/7 2017, 10:52 (2468 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det giver ingen mening i Danmark. Man kan ikke køre hurtigt mellem de store byer i Danmark uden konstant at skulle krydse bælter, fjorde eller have eller byer, der er alt for store til ikke at stoppe i. Det er meningsløst og dyrt. (Faktisk så dyrt, at man ville komme hurtigere frem med langsommere tog, hvis pengene i stedet blev brugt på udretninger)

Med en topfart på 250 km/t vil man spare måske fem minutter Aalborg-kbh. Hvis de få minutter betyder noget, så skulle man hellere flyve. Det fantastiske ved tog er, at man kan køre ind og ud af centrum af byer fantastisk hurtigt sammenlignet med alle alternativer, men hvis man bare vil høvle afsted uden stop over lange distancer bliver toget dyrt og meningsløst. Hvorfor flyve langs jorden med 250 km/t, når man langt billigere kan flyve med 800 km/t i luften?

Sidst jeg var med et IC tog fra Aalborg, havde jeg hele vognen for mig selv. Tror pokker det er dyrt. Det er sørgeligt. Toge og skinner skal udnyttes lang bedre. S-tog burde være inspiration. Højere frekvens, flere stop, flere passagerer, bedre økonomi, billigere billetter, flere passagerer, flere tog.... Potentialet er der. Mange store og halvstore stationsbyer vokser hurtigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak